خواص انبه و عوارض آن

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 17 فروردین

در این مطلب می خواهیم خواص انبه و عوارض آن را برای شما زعیزان منتشر کنیم. با ما همراه شوید

خواص انبه و عوارض آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

حدود چهار هزار سال است که انبه بخشی از رژیم غذایی بشر را تشکیل می دهد. درخت انبه در نواحی استوایی رشد کرده و میوه های آبدار و مغذی  تولید می کند. افراد می توانند انبه را به تنهایی خورده و یا به همراه سالاد و دسر مصرف نمایند. انبه تازه کم کالری بوده و حاوی مواد مفید و مغذی می باشد. انبه حاوی ترکیبات مفیدی همچون گالوتاننها، آلفا کاروتن، بتا کریپتوکسانتین و غیره بوده و بنظر می رسد که، این ترکیبات برای پیشگیری از ابتلا به چند نوع از سرطان ها مفید باشند. ویتامین آ و بتاکاروتن موجود در انبه به تقویت دید چشم های شما کمک می نماید و ویتامین ب ۶ آن به کنترل هموسیستئین ( نوعی آمینو اسید ) در خون کمک می نماید.

دقت کنید که آمینو اسید بالا در خون خطربیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. فیبر موجود در انبه سرعت آزاد شدن قند در خون را کاهش می دهد، با اینحال چون انبه شیرین است، گزینه خوبی برای افراد مبتلا به دیابت نمی باشد.

 

ارزش غذایی انبه 

پیش از انکه به خواص درمانی خوردن انبه در هر روز بپردازیم ، اجازه دهید که به ارزش غذایی این میوه عجیب و غریب بپردازیم. میزان مصرق انبه در یک روز یک فنجان (حدود ۲۲۵ گرم) پیشنهاد می گردد. لیست زیر نشان میدهد که یک فنجان انبه در روز چه مقادیر از انرژی و چند درصد از مواد مغذی لازم در هر روز را برای شما تامین خواهد کرد.

•۱۰۵ کالری

•۷۶ درصد ویتامین ث (آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی)

•۲۵ درصد ویتامین A (آنتی اکسیدان و تقویت کننده بینایی)

•۱۱ درصد ویتامین ب۶ به اضافه سایر ویتامین های ب (کمک به عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری های قلبی)

•۹ درصد مس (مس یک فاکتور مهم برای گلبول های قرمز خون می باشد)

•۷ درصد پتاسیم (جلوگیری از ضعف و خستگی)

•۴ درصد منیزیم (تقویت سیستم ایمنی و ساخت استخوان)

 

خواص و فواید درمانی انبه

هرکسی که بخواهد وزن کم کند، می تواند سراغ این میوه خوشمزه هم برود، چراکه نه تنها کالری کمی دارد، بلکه حاوی مواد مغذی کافی بوده و احتیاجات بدن را تامین می نماید. اگر مصرف کالری روزانه خود را محدود کرده اید، مصرف خوراکی های حاوی مواد مغذی لازم بوده و انبه یکی از آنها است. برخی از خواص و فواید انبه شامل:

۱.پیشگیری از سرطان: تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدان درون انبه از ابتلا به سرطان روده، سرطان سینه، سرطان خون و سرطان پروستات جلوگیری می نماید.

۲.کاهش کلسترول: انبه حاوی مقادیر بالای فیبر، پکتین و ویتامین C بوده و به کاهش کلسترول کمک می نماید.

۳.پاکسازی پوست: انبه هم بصورت خوراکی و هم بصورت مالیدنی روی پوست برای پوست مفید بوده و جوش های صورت را از بین می برد.

۴.سلامت چشم: یک فنجان انبه خرد شده ۲۵ درصد از میزان مورد نیاز بدن به ویتامین A را برطرف کرده و باعث بهبود بینایی، خشکی چشم و شب کوری می شود.

۵.افزایش توان جنسی: انبه منبع بسیار خوبی از ویتامین E می باشد. مقدار متعادل انبه در زمینه میل جنسی مفید می باشد.

۶.تقویت گوارش و هضم غذا: فیبر موجود در انبه به هضم و دفع غذا کمک می کند.

۷.کمک به تحمل گرما: گرفتن آب میوه انبه و مخلوط کردن آن با آب و شیرین کننده، به خنک کردن بدن و جلوگیری از آسیب دیدن آن کمک می نماید.

۸.تقویت سیستم ایمنی بدن: میزان بالای ویتامین C و A در انبه و همچنین انواع مختلف کارتنوییدها، سیستم ایمنی بدن شما را قوی و سالم نگه می دارد.

۹.اسید فولیک: فولات یا اسید فولیک  برای بارداری سالم و پیشگیری از نقایص مادرزادی حیاتی می باشد. همچنین فولیک اسید از سقط جنین نیز جلوگیری می نماید.

 

خطرات و احتیاطات درباره انبه

اگر به پلاستیک خام حساسیت داشته باشید، این احتمال وجود دارد که به انبه و به‌ویژه انبه کال هم حساسیت بدهید. این واکنش به خاطر وجود اسیدآناکاردیک است.

پوست و عصاره انبه حاوی اوروشیول است، ماده‌شیمیایی موجود در پیچک سمی امریکایی و سماق سمی که می‌تواند در برخی افراد ایجاد حساسیت کند.

• برخی دلالان و فروشندگان، برای رسیده کردن انبه از کاربید کلسیم استفاده می‌کنند که ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند، به همین دلیل بهتر است از انبه ارگانیک استفاده کنید. اگر انبه خریداری شده شما ارگانیک نیست، قبل از مصرف خیلی خوب آن را بشویید یا یک شب در آب خیس کنید.

•  مراقب باشید چون پتاسیم زیاد، برای افراد سالمند و کسانی که به اختلالات کلیوی دچار هستند مناسب نیست (پتاسیم بر تعادل مایعات در بدن تاثیر می‌ گذارد و با توجه به افزایش سن، کلیه ‌ها کمتر قادر به حذف پتاسیم از خون خواهند بود). باید در استفاده از انبه برای این افراد احتیاط کرد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي