خطر ابتلا به تومور مغزی در کمین افراد چاق

تاريخ : 28 شهریور

به تازگی محققان کشف کرده اند که افراد چاق در معرض ابتلا به تومور مغزی هستند. در این مطلب به جزییات این موضوع می پردازیم.

خطر ابتلا به تومور مغزی در کمین افراد چاق, پورتال خبری فرهنگی گهر

مطالعات محققان نشان می دهد که چاقی احتمال ابتلا به یک نوع تومور مغزی به نام مننژیوم را ۵۴ درصد افزایش می دهد.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه رگنسبورگ آلمان صورت گرفته،نشان می دهد که اضافه وزن احتمال ابتلا به تومور مننژیوم را ۲۱ درصد افزایش می دهد؛ در حالی که چاقی احتمال ابتلا به این تومور را ۵۴ درصد افزایش می دهد.این اولین باریست که یک مطالعه ارتباط بین تومور مغزی و شاخص توده بدنی را اثبات کرده است.

در این مطالعه دو نوع از شایع ترین تومورهای مغزی به نام های مننژیوم و گلیوم مورد مطالعه قرار گرفته اند. این دو نوع تومور عامل ۷۰ درصد موارد ابتلا به تومورهای مغزی از ۱۲۰نوع شناخته شده هستند. مننژیوم از بافت های پوشش دهنده مغز ناشی می شود.

این مطالعه رابطه بین تومور گلیوم و شاخص توده بدنی را تایید نکرده است.گلیوم به نسبت مننژیوم تهاجمی تر است. به گزارش انجمن تومور مغزی آمریکا، نرخ بقای پنج ساله مننژیوم حدود ۶۵ درصد است؛ در حالی که این میزان در گلیوم حدود ۱۰ درصد است.

تومور مغزی به نسبت سرطان های دیگر شیوع کمتری دارد و تعداد مبتلایان بین ۱۰۰ هزار نفر، حدود ۲۰ نفر است.افزایش سطح استروژن، انسولین و سایتوکاین های پیش التهابی از مهمترین مکانیسم های بیولوژیکی هستند که چاقی را به سرطان مرتبط می کنند. سایتوکاین به موادی مانند اینترفرون، اینترلوکین و فاکتورهای رشد گفته می شود که توسط سلول های خاصی از سیستم ایمنی بدن ترشح می شوند و در عملکرد سلول های دیگر موثر هستند.نتایج این تحقیقات در نشریه Neurology منتشر شده است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي