راهکار های توسعه کسب و کار موفق و جذب مشتری

تاريخ : 24 خرداد

توسعه کسب و کار موفق چگونه امکان پذیر است ؟

توسعه کسب و کار موفق بدون اطلاع و هماهنگی روز جهان امکان پذیر نیست. از این رو برای تجربه موفقیت آمیز ترین روش ها در کسب و کار می توان راه هایی را انتخاب نمود که مقصد نهایی آن موفقیت، ثروت و سودآوری در امور مرتبط با حرفه مورد نظر باشد.

راهکار های توسعه کسب و کار موفق و جذب مشتری, پورتال خبری فرهنگی گهر

راه های مهم جذب مشتری چیست ؟

۱. محل
 احتمالاً از همه شنیده اید که یکی از نکات مهم در موفق شدن یک تجارت و نگه داشتن مشتریان، محل است. فقط منظور محله ای که در آن کارتان را راه انداخته اید نیست، جزییاتی مثل اینکه کدام طرف خیابان باشد یا کنار کدام فروشگاه هم مهم است. مطمئناً بارها شده که بخاطر شلوغ بودن یک طرف خیابان، به فروشگاهی که در آنطرف خیابان قرار گرفته رفته اید یا حتماً فروشگاهی که محل پارک مناسب داشته باشد را ترجیح می دهید. احتمالاً از خیلی ها شنیده اید که با اینکه فروشگاهی را خیلی دوست دارند اما بخاطر شلوغ بودن محل آن یا نبودن جای پارک به آن نمی روند.

به یاد داشته باشید که درخواست کمک و مشورت کردن با متخصّصان، روشی هوشمندانه است. بهترین و موفّق ترین صاحبان کسب وکار در جهان همیشه مشاور داشته اند، تمامی رهبران دنیا نیز مشاور دارند و بیشتر ورزشکارانِ موفّقِ جهان نیز از توصیه های مربّیان خود بهره مند می شوند. استفاده از توصیه های متخصّصان، کاری است که برنده ها انجام می دهند. هرگز فکر نکنید که درخواست مشاوره،نشا ن دهندۀ ضعف شماست؟

۲. ظاهر
دقیقاً درست است که می گویند تاثیر اول ماندگارترین تاثیر است. این فقط در روابط میان فردی صدق نمی کند. در دنیای تجارت هم همینطور است. اگر کسی وارد فروشگاهی شود که باوجود بالا بودن قیمت ها روی زمین آشغال ریخته باشد، بوی بدی در هوا جریان داشته باشد یا اجناس همه اینطرف و آنطرف پخش باشند، مطمئناً دیگر به آن جا پا نخواهند گذاشت. مگراینکه برایشان تخفیف ۱۰۰٪ بگذارید.
۳. قیمت ها
بدیهی است که این یکی از مهمترین جنبه های دنیای تجارت است. بااینکه می خواهید برای باقی ماندن در دنیای تجارت، سود کافی داشته باشید، اما لازم است قیمت هایتان در رقابت با محصولات یا خدمات مشابه تان و یا حتی کمی پایین تر از آنها باشد. در این حالت باید محصولات بیشتری داشته باشید تا پایین تر بودن قیمت هایتان را جبران کند. هیچ چیز برای مشتری جذاب تر از این نیست که بداند اگر چند متر جلوتر برود، فروشگاهی هست که می تواند همان جنس را با قیمتی پایین تر بخرد. این کار به روش های مختلف قابل انجام است مثل حراج، بُن تخفیف، یکی بخرید بعدی را نصفه قیمت بخرید و هزار و یک ترفند دیگر. همانطور که در بالا اشاره کردیم، می توانید قیمتتان را پایین تر آورده اما محصول بیشتری ارائه دهید که سود کمتر از هر کالا را جبران کند.
۴. داشتن آگاهی نسبت به محصولی که می فروشید
خیلی مهم است که همه کارمندان دانش کامل نسبت به محصولات و خدماتی که شرکت ارائه می کند داشته باشند. هیچ چیز بدتر از این نیست که وقتی سوالی درمورد یک محصول یا خدمات از کارمند یک شرکت می پرسید، برود و کس دیگری را بیاورد تا اطلاعات لازم را به شما بدهد یا از شما بخواهد روز دیگری مراجعه کنید که با کسی که اطلاعات دارد صحبت کنید. البته شرایط خاص هم هست مثل وقتی که کارمندان تحت آموزش هستند. در این شرایط هم باید حتماً افراد مطلع از محصولات و خدمات در دسترس مشتری داشته باشید چون اگر اینطور نباشد ممکن است خیلی ها از در فروشگاه شما رفته و دیگر برنگردند.
۵. رفتار دوستانه
خیلی وقت ها شکایت هایی از زبان مردم می شنوید که فلان کارمند در فلان شرکت بی ادب و بداخلاق بوده است. این مشکل بزرگی برای آن بیزنس ایجاد می کند. حرف های مردم خیلی سریع دهان به دهان پخش می شود و همه ما می دانیم که وقتی چیزی می شنویم، آن را باور می کنیم و معمولاً مطمئن می شویم که سراغ آن شرکت نرویم، بدون اینکه خودمان امتحانش کرده باشیم. با مشتریانتان حرف بزنید، به آنها لبخند بزنید، به آنها پیشنهاد بدهید اما سعی نکنید چیزی را به آنها تحمیل کنید. مردم دوست دارند حرف بزنند، مخصوصاً زنان خانه دار که زیاد از خانه خارج نمی شوند.
۶. تبلیغات
خیلی مهم است که بیزنستان را به روش های درست تبلیغ کنید. تبلیغات روش های مختلفی دارد، مثل روزنامه ها، مجلات، اینترنت، تبلیغات محلی، تبلیغات کلامی و… برای تبلیغات حتی می توانید از حراج دو روزه یا بُن تخفیف استفاده کنید. این باعث می شود مشتریان زیادی به خاطر حراج به سمتتان هجوم بیاورند اما وقتی ببینند محصولی که ارائه می کنید و قیمت هایتان خوب است و خدمات خوبی به مشتری ارائه می کنید، دوباره به سمتتان برخواهند گشت، چه در حراج باشید چه نباشید.

همواره بکوشید در کسب وکارتان ماهرو مسلّط باشید و هر زمان که به مشاوره نیاز داشتید، از متخصّصین کمک بگیرید. همواره دانسته هایتان را دربارۀ کسب وکارتان افزایش داده و مهارت هایتان را پرورش دهید. همیشه می توانید از آنچه دارید،بیشتر داشته باشید. کسب وکار شما همیشه می تواند بهتر شود.

ارتباط موفق با مشتری

  • صبور باشید

اگر صبر از ویژگی های شما نیست، بهتر است از مطالعه ادامه ی مطلب دست بکشید! صبور بودن نه فقط در مقابل مشتری که به حمایت و خدمات شما نیاز دارد ضروری ست، بلکه در امر بازاریابی که در مقیاس بزرگتری صورت می گیرد نیز مهم می باشد. اما دقت داشته باشید که صبور بودن، هیچ توجیحی برای تنبلی افراد نیست!

  • آگاه باشید و حواس جمع

توانایی خوب گوش دادن به حرف ها و خواسته های مشتری، برای ارائه خدمات بسیار عالی و ایجاد ارتباط موفق با مشتری ضروری ست. علاوه بر اهمیت تعامل با تک تک مشتری ها، مراقبت و آگاه بودن شما در فیدبکی که در مقیاس بزرگتر از مشتریان خود بدست می آورید هم بسیار مهم است.

گاهی مشتری شما بطور واضح منظورش را بیان نمی کند. مثلاً نمی گوید: لطفاً بخش کاربری را بهتر کنید! می گوید: من اصلاً کلید جستجو را پیدا نمیکنم!! یا: حالا قابلیت … کجاست؟؟

  • مهارت ارتباطی واضح داشته باشید

اگر با حجم کار زیادی مواجه بودید و برخی از کارهایتان بدون رسیدگی باقی ماند آگاه باشید که مشتری شما به دلایل موجه/غیرموجه و عذر شما نیازی ندارد! شما باید نسبت به عادات رفتاری که دارید محتاط باشید و بدانید که این عادات برای مشتری شما چگونه ترجمه می شود!

به این مثال توجه کنید:

آخرین باری که رفتم ماشینمو از تعمیر بگیرم، یکی از کارمندای اونجا بهم گفت که اگه بخوام بنزین هم بزنم مبلغش رو میخوان آخر صورتحسابم وارد کنن. مگه من ازش بنزین رایگان میخواستم که اینجوری بهم گفت؟! در هر حال، بعدش ازم عذرخواهی کرد و گفت که سوءتفاهم شده! با اینکه بهش حق میدم (پیش میاد!) ولی بخاطر این اشتباهاتشون دیگه ماشینمو اونجا نمی برم!!

  •  از محصول خود، دانش کامل داشته باشید

بهترین کارمندانی که موفقیت شرکت را تضمین می کنند کسانی هستند که دانش عمیق و کامل از محصول خود دارند. نمی گوییم که تک تک افراد شرکت تواناییِ ساخت محصول را داشته باشند! خیر.

اما تک تک افراد شرکت باید از اجزای داخلی و خارجی، جزئیات محصول و نحوه ی کارکردنِ آن آگاه باشند. دقیقاً مثل مشتری که هر روز با این محصول کار می کند.

  • از “زبان مثبت” استفاده کنید

زبان بخش بسیار مهمی از مراحل متقاعدسازیِ مردم است. خصوصاً مشتریان شما، از طریق زبانی که شما استفاده می کنید به شما، شرکت و محصول شما نگاه می کنند. به مثالی که در ادامه می آید توجه کنید:

تصور کنید که فردی مشتاق و باعلاقه جهت خرید یکی از محصولات تان با شما تماس می گیرد اما در حال حاضر، شما آن محصول را در بین اجناس خود ندارید و تا ماه آینده به دست تان خواهد رسید. پاسخ شما به آن فرد چیست؟

جمله اول (زبان غیرمثبت) منفی نیست! اما لحن دُرُشت و سختی دارد که مخاطب تان آن را درک خواهد کرد. جمله دوم (زبان مثبت) هم همان موقعیت را دارد! یعنی شما به او گفتید که در حال حاضر کالای موردنظر را ندارید اما لحن و انتخاب واژگان تان به گونه ای ست که برای او راه حل ارائه دادید. تمرکز جمله بر زمان و نحوه ی دردسترس بودن کالا بود.

  • مهارت بازیگری داشته باشید

شرایط غیرقابل پیش بینی و کنترل است. شما همیشه باید بتوانید خودتان را در هر حالتی کنترل کنید! اگر لازم است خودتان را بینِ کسانی تصور کنید که هیچ وقت از دیدن شان خوشحال نشدید!

  • توانایی مدیریت زمان داشته باشید

بله شما باید برای مشتری زمان و ارزش قائل شوید. اما تا کجا و کِی؟ باید بتوانید زمان خود را مدیریت کنید. و در مدت زمان متناسب راهکارشان را ارائه دهید. در صورتیکه راهکاری متناسب با مسئله ی مخاطب ندارید بهترین فردی را که برای راهنمایی مناسب است به ایشان معرفی کنید. وقتی راه حلی ندارید نیازی به تلف کردن وقت نیست. سعی نکنید صحبت های شما و ایشان به جایی فراتر از ارتباط یک فروشنده و مشتری برسد! چرا که زمان برای هر دوی شما ارزشمند است.

  • تواناییِ “خواندن” مشتری را داشته باشید

طبیعتاً ارتباط با مشتری، همیشه بصورت حضوری و رو در رو نیست. پس شما باید قادر باشید از پشتِ تلفن با شنیدن صدای مشتری، در محتوای ایمیل و شبکه های اجتماعی دیگر، بصورت نوشتاری احساسات و عواطف ایشان را بخوانید!

چگونه با مشتری تعامل داشته باشیم؟

حق همیشه با مشتری است! جمله ای که همیشه در دنیای کسب وکار آن را شنیده اید. بدون شک این جمله فقط یک عبارت نیست و اهمیت عمیقی در آن نهفته است. این جمله اهمیت مشتریان را برملا می سازد. آیا شما به عنوان یک کارآفرین این جمله را قبول دارید؟ همه می دانند که اگر مشتری نباشد نه کسی درآمدی دارد و نه پولی به گردش در می آید. برای همین می توانیم مشتری را به عنوان “حقوق” و درآمد مردم در تمام جهان بنامیم. کار آزاد مانند هر کسب و کاری نیاز به زمان دارد تا توسعه یابد. اهمیت دادن به کیفیت کار و کسب رضایت مشتری می تواند پیشرفت هر کسب وکاری را تضمین کند. از طریق عوامل گوناگون مانند بهبود کیفیت، ارائه محصولات و خدمات و … می توانید در تصور مدیر و دیگر شرکت ها فردی موفق جلوه دهید. شما با گذراندن هر دقیقه از کار در واقع آینده و نام خود را می سازید. چه کم کار کنید، چه زیاد در آینده ای نه چندان دور تاثیر مثبت یا منفی آن را مشاهده خواهید کرد. مردم در هر نوع کسب وکاری سعی دارند افراد حرفه ای را جذب کنند.

نتیجه مرتبط با کار

این نتیجه به احترام شما به مشتری و تامین درخواست های او باز می گردد. این نتیجه می تواند شما را نزد عموم مردم محبوب کرده و به عنوان بهترین کارمند نزد مردم شناخته کند. دوستان خانواده و یا هر کسی که کارتان را دیده می تواند در ارائه این نتیجه تاثیرگذار باشد. زیرا مهارت ها و توانایی هر انسان به درون هر فرد باز می گردد. هر چه قدر با تمرکز کار کنید نتیجه مطلوب تری را دریافت خواهید کرد.

با ارائه کار خوب هم رضایت مشتری را کسب می کنید هم مشتریان بیش تری را به دست می آورید. به قول یک ضرب المثل معروف “با یک تیر دو نشان می زنید”. مادی نباشید، یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که مردم در هر کسب وکاری مرتکب می شوند اهمیت دادن به پول است. گاهی بخاطر پول حرمت ها شکسته می شود، عمل های غیر قانونی مرتکب می شویم و یا پروژه هایی را به دست می گیریم که توانایی انجام آن ها را نداریم. در این صورت فضای کسب وکار نیز غیر قابل تحمل شده و بهره وری هم کاهش می یابد. تلاش در کارتان را فراموش نکنید، افزایش تلاش در کسب وکار باعث بهبود کیفیت محصولات و خدمات خواهد شد. با تلاش به نتیجه مطلوب و موفقیت خواهید رسید. در نتیجه توجه مدیر و سایر مراکز کسب وکار روی شما متمرکز می شود. یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای مشتریان خود به ارمغان آورید رفتار شایسته است. با همه مشتریان خود رفتاری یکسان و شایسته داشته باشید. درست رفتار کردن باعث رونق کسب وکارتان شده و تاثیر خوبی در جذب مشتری دارد.

۱۰ مهارت طلایی برای جذب مشتری 

۱- از جای خود برخیزید

در هر شرایطی به محض ورود مشتری به محدوده کسب‌و‌کارتان، به حکم ادب و تاثیر حس خوشایند در ذهن او، از جای خود برخیزید و با کلماتی تاثیر‌برانگیز و مناسب ضمن خوشامد‌گویی، جو موجود را با هدف ایجاد حس آرامش و آسایش او تغییر دهید. اصلی که متاسفانه در کشور ما روزبه‌روز کمرنگ‌تر و شاید در خیلی مواقع به بوته فراموشی سپرده شده است. در نظر داشته باشید حتی اگر مشتری هیچ کالایی را هم از شما خریداری نکرد با ابراز آرزوی موفقیت و سلامتی، او را تا در خروجی فروشگاه‌تان بدرقه کنید.

لازم به یادآوری است که این عادت بسیار پسندیده و زیبا در دهه‌های گذشته از فرهنــگ کشــورهای موفق آسیای شرقی وارد فرهنگ بسیاری ازکشورهای توسعه‌یافته دنیا شد و به دلیل اثرگذاری حیرت‌انگیزی که در توسعه تجارت ایجاد کرد، به سرعت در سطح بین‌المللی، گسترش چشمگیری یافت.

۲- صبور باشید

در فرهنگ ما نیز به این اصل اشارات بسیاری شده به‌گونه‌ای که آورده‌اند «صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمی‌اند» یا «صبر کوتاه خدا، ۳۰ سال است» و… این حاکی از اهمیت این اصل در زندگی و حرفه و پیشه ما ایرانی‌ها از گذشته‌های دور تاکنون بوده است. زمانی که مشتری آشفته و سراسیمه نزد شما می‌آید، به‌جای اینکه با بی‌انگیزگی و عجله درخواستش را انجام دهید و او را به خدا بسپاریدش، سعی کنید با حوصله و حفظ آرامش مانند یک مشاور امین، خدمت شایسته‌ای که انتظارش را دارد در سطح مطلوب به او ارائه کنید. لازم به یادآوری است هدف از اجرای این اصول، ارائه خدمات با شیوه کند و آهسته نیست، بلکه انجام امور ‌باید همراه با صبر و حوصله‌ای توأم شود که مشتری با احساس خوب فروشگاه شما را ترک کند.

۳- توانایی گوش دادن به خواسته‌های واقعی مشتری

هم چون حرفه‌ای‌ ها با کمی زیرکی و توجه سعی کنید نیاز واقعی و اصلی مشتری را در خرید کالای مورد‌نظر شناسایی کرده و در مرحله بعدی با مقایسه، تبیین و تشریح کالاهای مشابه به‌عنوان مشاوری امین او را برای نزدیک شدن به اهدافش یاری کنید تا جایی که پس از انتخاب و خرید کالای مورد‌نظر، راضی و خرسند و با خاطره‌ای خوش فروشگاه شما را ترک کند.

۴- به‌کارگیری مهارت‌های ارتباطی حرفه‌ای و نه مهارت‌های غیرحرفه‌ای و آماتور

شاید بارها برای شما هم اتفاق افتاده باشد به محض ورود به یک فروشگاه برای خرید کالای مورد‌نظرتـــان، فروشنده از خاطرات زندگی، تجارب خود و اینکه این کالا را هم برای یکی از اعضای خانواده‌اش تهیه کرده و بسیار هم از مصرف آن راضی هستند برای‌تان پرگویی کرده باشد و قطعا همین امر نیز موجب کلافگی‌تان شده است، از این‌رو مطلع باشید برابر اصول مسلم قوانین کسب‌و‌کار، مشتری‌ها هیچ علاقه‌ای به زندگی شخصی شما و خاطرات خانوادگی‌تان ندارند و برابر اصول مذکور، فروشنده باید بیشتر شنونده باشد نه گوینده تا قادر باشد با این روش موثر، اطلاعات مفیدی از ذهن مشتری دریافت کند و براساس آن همچون یک حرفه‌ای در جهت رسیدن به هدف خود که همانا فروش بیشتر است گام‌های مفیدی بردارد.

۵- کسب حداکثر دانش درباره محصولی که عرضه می‌کنید

یک فروشنده موفق و حرفه‌ای حتما باید شناخت عمیقی نسبت به کارکرد محصولی که ارائه می‌دهد داشته باشد تا بدین‌وسیله بتواند حس اعتماد را درقلب مشتری ایجاد کند. مقصود این نیست که فروشنده باید تمام فرآیند تولید محصول را از ابتدای ساخت بشناسد، بلکه باید نسبت به نوع تکنولوژی، جنس مصرف شده یا متریال، خصوصیات و مزایای محصول و… شناخت کافی داشته تا در انتقال اطلاعات ضروری و مهم به‌صورت ساده و روان به مشتری دچار مشکل نشود و در نهایت قادر باشد او را جهت خرید کالای موردنظر، ترغیب کند.

لازم به یادآوری است هیچ‌گاه در حضور مشتری از جملاتی مانند من نمی‌دانم، اطلاعی ندارم، اجازه بدهید بپرسم، شاید، فکر می‌کنم و… استفاده نکنید، چون این خطای هولناک موجب انصراف و فرار مشتری از فروشگاه‌تان خواهد شد.

۶- استفاده از الفاظ مثبت و مناسب

چه بخواهیم و چه نخواهیم بیشتر قضاوت‌های دیگران درباره ما مربوط به الفاظی است که در طول روز از آنها در محاوره و ارتباطات‌مان استفاده می‌کنیم، پس می‌توان حتی زمانی که ممکن است کالای موردنظر مشتری در فروشگاه موجود نباشد با استفاده از الفاظ مثبت، او را راضی کرد که کالای مورد‌نظرش را با تاخیر هم که شده فقط از کانال شما خریداری کند، زیرا حتما خودتان بارها مشاهده کرده‌اید فروشنده‌هایی را که حتی با داشتن کالای موردنظر به جای استفاده از الفاظ مفید و مثبت با به کار بردن الفاظ نامربوط، مشتریان باارزش زیادی را در طول سال از دست داده‌اند.

۷- با دیدن و صحبت کردن با مشتری خیلی سریع به شخصیت او پی ببرید

در علوم ارتباطات اصل بسیار مهمی وجود دارد که می‌گوید: «اگر در سه تا پنج ثانیه نخستین لحظه آشنایی با مشتری، قادر بودید نظر او را به سوی خود جلب کنید قطعا در مسیر فروش با سرعت زیادی پیش خواهید رفت و در نهایت به هدف خود که فروش بیشتر و در نهایت کسب سود بالاست دست خواهید یافت، در غیر ‌این‌صورت شکست خواهید خورد.» پس اهمیت ثانیه‌های اول را هیچ‌گاه دست‌کم نگیرید مثلا‌ فراموش نکنید که یک فروشنده حرفه‌ای هیچ‌گاه با مشتری که ظاهر و رفتارش جدی است، شوخی نمی‌کند و همین‌طور در حضور کسی که لباس عزا به تن دارد، نمی‌خندد و با مشتری که خوشحال است با ترشرویی برخورد نمی‌کند زیرا او به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای قبل از هر چیز باید توانایی فهم حال مشتریان خود را در شرایط متفاوت فرا‌گرفته باشد.

۸- قانون همیشه حق با مشتری است را فراموش نکنید

همواره امکان دارد که در ارائه، توزیع و تحویل کالا مشکلاتی بروز کند از جمله تاخیر در تحویل کالا، آسیب دیدن کالا در حین جابه‌جایی، تحویل کالا در رنگ و مدلی غیر‌از آنچه مشتری سفارش داده و… بنابراین در صورت بروز چنین مشکلاتی یک فروشنده حرفه‌ای باید توانایی کنترل اتفاقات غیر‌منتظره را که از قبل پیش‌بینی کرده دارا باشد و بتواند با استفاده از بهترین شیوه‌ها، ضمن حفظ منافع خود، رضایت مندی مشتری را نیز در نظر بگیرد. مثالی است که می‌گویند «مستحکم‌ترین دوستی‌ها همیشه از آنجایی شروع می‌شود که مشکلی برسر راه قرار می‌گیرد» پس سعی شود جهت حفظ مشتری خود مشکلات را به شکلات و اتفاقات بد و غیر‌منتظره را برای آنها به خاطرات دلنشین تبدیل کنید و در کسب‌و‌کار خود نیز هیچ‌گاه اصل «برد- برد» را به دست فراموشی نسپارید.

۹- برای مشتریان خود مجری اخلاق باشید نه معلم اخلاق

اخلاق درست در کار و صداقت، کلید مهارت رسیدن به یک فروش دلخواه است. در نظر داشته باشید که مردم صداقت را به‌خوبی درک می‌کنند و به آن پاسخ مثبت و چند برابر می‌دهند، تبلیغات دهان‌به‌دهان در صورت رضایت مشتری یکی از موثرترین راهکارهای افزایش آن در کشور ما محسوب می‌شود از این رو فراموش نکنید یک مشتری ناراضی با ابراز مشکلاتی که در خرید برایش ایجاد می‌شود ۱۰ مشتری راضی شما را هم مطلع می‌کند تا آنها را از مراجعه به محل کسب وکارتان منصرف کند. در ضمن برابر قوانین، جذب مشتری جدید ۱۰ برابر حفظ مشتری قدیمی‌تان برای شما هزینه در برخواهد داشت.

۱۰- یادگیری و مطالعه در حوزه تخصصی خود را افزایش دهید

فروشندگانی که برای توسعه و رشد علمی حوزه تخصصی خود فعالیتی نمی‌کنند به‌یقین از همکاران خود که با اشتیاق و کوشش دائمی به معلومات جدید خود می‌افزایند و جهت یادگیری مستمر خود ســرمایه‌گذاری می‌کنند، عقب‌ خواهند افتاد، بنابراین برای پیشرفت خود در دنیای کسب‌ و‌ کار امروز همواره باید در حال آموختن مهارت‌هایی باشید که نیازهای جدید و لحظه‌به‌لحظه مشتریان‌تان را مرتفع کنید.

در این میان یادگیری زبان انگلیسی را هم فراموش نکنید به‌خصوص با وجود شبکه‌های مختلف اطلاع‌رسانی و اینترنتی متعدد، مشتریان امروز و فردا بر‌خلاف گذشته با آگاهی بسیاری قدم به فروشگاه شما می‌گذارند. پس یادمان بماند فقر اطلاعاتی، یقینا ما را از گردونه رقابت حذف خواهد کرد و به عبارتی صحیح، «دنیای کسب‌و‌کار کنونی دنیای بسیار بی‌رحمی است.» اگر خودتان را برای آینده آماده نسازید، به‌زودی متوجه خواهید شد که متعلق به گذشته هستید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي