تصورات نادرست درباره آنتی ویروس

تصورات نادرست درباره آنتی ویروس

تصورات نادرست درباره آنتی ویروس, پورتال خبری فرهنگی گهر

تصورات نادرست درباره آنتی ویروس

درباره بسیاری از پدیده‌های مرتبط با زندگی دیجیتال میلیاردها کاربر کامپیوتر و تلفن همراه در جهان٬ تصورات نادرست فراگیری وجود دارد. در این مطلب به افسانه‌های رایجی اشاره شده که انسان‌ها درباره آنتی‌ویروس‌ها ساخته‌اند.

آنتی‌ویروس‌ها در دنیای امنیت آنلاین از مهم‌ترین ابزارها برای مقابله با حملات گوناگونی‌اند که از طریق کرم‌ها٬ ویروس‌ها و دیگر بدافزارهای رایج٬ زمینه نفوذ به سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری را فراهم می‌کنند. بسیاری از کاربران در سراسر جهان از انواع گوناگون آنتی‌ویروس برای تامین امنیت زندگی دیجیتال خود استفاده می‌کنند٬ اما هم‌چنان تصورات نادرستی درباره این ابزارها وجود دارد.

به گزارش ایسنا، شرکت کسپرسکی٬ از پیش‌گامان دنیای امنیت آنلاین در وب‌سایت خود به بررسی پنج افسانه رایج در میان کاربران سراسر جهان درباره آنتی‌ویروس‌ها پرداخته که این موارد را در ادامه می‌خوانید؛ پنج افسانه‌ای که البته همچون دیگر افسانه‌های شایع٬ رگه‌هایی از واقعیت هم در دل خود دارند.

۱- ویروس‌ها خطری‌اند که فقط سیستم‌های ویندوزی را تهدید می‌کنند

این تصور نادرست درباره ویروس‌ها از دیرباز در میان طیف گسترده‌ای از کاربران رایج بوده است. واقعیت این است که سیستم‌های مبتنی بر ویندوز (سیستم‌عامل تولید کمپانی مایکروسافت) نبض بازار مصرف در جهان را در اختیار داشتند و همین مساله باعث شده بود که هکرها و نفوذگران آنلاین کسر بزرگی از وقت خود را برای طراحی و توسعه ویروس‌هایی صرف کنند که این پلت‌فرم‌های رایج اما آسیب‌پذیر را هدف قرار می‌داد.

گستردگی سیستم‌های ویندوزی در سراسر جهان به هکرها این امکان را می‌داد که با تمرکز روی ویندوز شانس موفقیت خود را به‌طور چشم‌گیری افزایش دهند. اما با شیوع استفاده از سیستم‌های کامپیوتری اپل، هم در بخش خصوصی و هم در شبکه‌های عمومی٬ حالا حمله به این سیستم‌ها هم به‌طور محسوسی افزایش یافته و به حدی رسیده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

گذشته از این٬ حالا هکرها بیش از هرچیز روی تولید بدافزارهای موبایل متمرکز شده‌اند و رشد انفجاری گوشی‌های هوشمند در جهان این امکان را به آنها داده که با هدف قرار دادن کاربران اسمارت‌فون‌ها دامنه حملات خود را گسترده‌تر از همیشه کنند.

جالب این‌که در عرصه موبایل هم بیشتر حملات به پلت‌فرم رایج‌تر که اندروید است صورت می‌گیرد٬ اما این به معنی مصون بودن iOS (سیستم‌عامل تولیدی اپل برای آی‌فون و آی‌پد) در برابر تهدیدات و حملات آنلاین نیست. نکته‌ای که نباید از یاد برد این است که صرف‌نظر از این‌که از چه پلت‌فرمی استفاده می‌کنید – ویندوز یا اپل٬ اندروید یا iOS – داشتن یک آنتی‌ویروس مطمئن روی آن حیاتی است.

۲- پیغام‌های خطای کامپیوتر یا کند شدن آن نشانه ویروسی شدن سیستم است

البته هر دوی این‌ها از علائم ویروسی شدن یک سیستم کامپیوتری‌اند٬ اما هر دو مورد می‌تواند به خاطر اجرای چندین برنامه سنگین در پس‌زمینه هم باشد که پردازشگر کامپیوتر را بیش از حد درگیر و سیستم و سیستم‌عامل را کلافه می‌کنند.

این یعنی باید به‌طور مرتب و دوره‌ای سیستم خود را چک کنید و آن را از شر برنامه‌ها و فایل‌هایی که سال به سال هم به سراغ‌شان نمی‌روید برهانید؛ برنامه‌هایی که مداوم از آنها استفاده می‌کنید را مرتب آپدیت کنید٬ مرورگرتان را پاک و خالی نگه دارید تا حافظه جانبی سیستم‌تان را بیش از حد درگیر نکند و هارد کامپیوترتان را مرتب (Defrag) کنید.

به گزارش دویچه وله، برای موبایل‌ها هم باید اپلیکیشن‌های نالازم را پاک کنید و با محدود کردن آپدیت‌ها بر عمر مفید باتری‌ بیافزایید. گذشته از این باید نوتیفیکیشن‌ها و امکان موقعیت‌یابی (Geolocation) را فقط برای سرویس‌هایی که به آنها نیاز دارید و به‌طور طبیعی به این امکان نیاز دارند فعال٬ و برای بقیه سرویس‌ها غیرفعال کنید.

۳- آنتی‌ویروس‌های رایگان آنلاین همه امکانات لازم آنتی‌ویروس را در اختیارتان قرار می‌دهند

آنتی‌ویروس‌های رایگانی که می‌توانید به سادگی در اینترنت بیابید و دانلود کنید فقط مراقبت‌های ابتدایی را برای سیستم شما انجام می‌دهند٬ اما اگر بخواهید از مراقبت‌های ویژه بهره‌مند شوید باید آنتی‌ویروسی مطمئن بخرید. مثلا برای مقابله با حملات فیشینگ که می‌تواند زمینه‌ساز سرقت اطلاعات خصوصی و داده‌های بانکی شما باشد٬ شما به برنامه امنیتی ویژه مرورگر نیاز دارید. در این مورد خاص٬ صرف‌نظر از این‌که از چه آنتی‌ویروس یا مرورگری استفاده می‌کنید٬ با کمی تامل و وب‌گردی همراه با هوشمندی می‌توانید از دام‌هایی که با تکنیک‌های مهندسی اجتماعی برای داده‌ربایی از شما طراحی شده به سادگی بگریزید.

۴- ویروس‌ها را کمپانی‌های تولید آنتی‌ویروس تولید می‌کنند

تئوری توطئه در همه عرصه‌های زندگی جاری است و عجیب نیست که پایش به دنیای امنیت هم باز شده است. این تصور احتمالا از آنجا ناشی شده که کمپانی‌های تولید آنتی‌ویروس برای آزمایش محدودیت‌های پلت‌فرم‌های امنیتی، ویروس‌های مختلفی با کارکردهای گوناگون تولید می‌کنند. اما واقعیت این است که نفوذگران آنلاین کسانی هستند که این ویروس‌ها و بدافزارها را می‌سازند تا همیشه یک گام جلوتر از آنتی‌ویروس‌سازان باشند و این چرخه پایان‌پذیر نیست.

۵- ویروس‌های کامپیوتری می‌توانند به بدن آدم‌ها هم سرایت کنند

شاید تا کنون این افسانه به گوش‌تان نخورده باشد٬ اما همین افسانه که باورش حتی برای جدی‌ترین تئوری‌پردازان توطئه هم دشوار است٬ باوری نسبتا رایج در میان گروهی از کاربران است. واقعیت بدیهی است: ویروس‌های دنیای بیت‌ها و بایت‌ها٬ هیچ راهی برای سرایت به بافت بدن بشر ندارند و در دنیایی از اساس متفاوت سیر می‌کنند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي