تاثیرات کم آبی بر روی بدن و پوست انسان

مهم ترین تاثیرات کم آبی  برای انسان

کم آبی یکی از موضوعات جدی و مهمی است که انسان ها در صورت عدم توجه باید شاهد عوارض و اثرات سوء آن در سلامت جسم و روح خود باشند. آب مایعی حیاتی است و استفاده اصولی و درست از آن برای سلامت پوست و بدن انسان ها، امری ضروری محسوب می گردد.

تاثیرات کم آبی بر روی بدن و پوست انسان

مصرف ناکافی آب سلامت شما را از بین می برد. با نوشیدن آب بیشتر خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سنگ کلیه، سرطان روده بزرگ یا بیماری های قلبی را کاهش می دهید. همچنین مصرف آب کافی با سلامت دستگاه ادراری بدن انسان در ارتباط است.

کم‌آبی بدن چه تأثیری بر سلامت پوست و مو‌ها بر جای می‌گذارد؟
در بدن ما فرایند گردش خون و مایعات به نوعی است که حیات ما را تضمین کند. بدین معنی که در شرایط خونریزی و کم‌آبی، گردش مواد و خون از مناطق کمتر حیاتی مانند پوست به نقاط حیاتی‌تر مانند مغز و قلب هدایت می‌شود. لذا کم آبی موجب کاهش رطوبت پوست بخصوص در افراد مسن می‌شود و همچنین یکی از وظایف پوست که تنظیم درجه حرارت بدن است به‌صورت موقت دچار تغییر در فعالیت خواهد شد. ولی میزان این کاهش به شدت کم آبی و سایر سیستم‌های دفاعی و آمادگی بدن ربط دارد. بدیهی است در کودکان با توجه به متفاوت بودن درصد آب بدن، این تغییرات شدیدتر خواهد بود.

نوشیدن کافی آب سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. مطالعات بسیاری این مساله را نشان داده اند که نوشیدن آب سوخت و ساز بدن را تسریع می کند و به عملکرد بهتر بدن شما کمک می کند.

تاثیرات کم آبی بر روی بدن چیست ؟

برخی مطالعات نشان داده اند که مغز یک نوجوان در صورتی که آب کافی مصرف نکند می تواند به معنای واقعی کلمه تخلیه شود. افرادی که به میزان کافی آب نمی نوشند هنگام حل یک مساله از بخش بزرگتری از مغز خود استفاده می کنند.

برای داشتن پوستی شاداب، بدن به چه میزان آب در طول روز نیاز دارد؟
این عدد یک عدد ثابتی نیست ولی بر اساس شرایط حداقل فعالیت بدنی در محیطی که گرمای زیادی نداشته باشد حدود 750 تا 1000 میلی لیتر به ازای هر متر مربع سطح بدن است. یک مرد 70 کیلویی حدود 2 متر سطح بدن دارد. پس بدن او حدود 1500 تا 2000 میلی لیتر آب نیاز دارد. هر چه میزان فعالیت بدنی و گرمای هوا افزایش یابد، مقدار نیاز به آب افزایش خواهد یافت و در یک فعالیت بدنی شدید، حتی به 6 لیتر در روز هم خواهد رسید. بهترین شکل برای مصرف مایعات، تقسیم آن به دفعات بیشتر و چند بار در روز است.

 بنابر مطالعه پژوهشگران آمریکایی، افرادی که پیش از وعده غذایی خود دو لیوان آب می نوشند، 70 تا 90 درصد کالری کمتر مصرف می کنند.

جایگزین کردن میوه و سبزیجات تا چه اندازه به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند؟
اصولاً بدن انسان به تمام انواع مواد غذایی نیاز دارد که شامل گروه لبنیات، سبزیجات، میوه‌ها، گوشت، پروتئین و غلات است و بدون مصرف کردن هر یک از اینها به بدن صدماتی وارد خواهد شد. حتی نسبت مشخصی از مصرف این مواد باید وجود داشته باشد. مثلاً حدود 10 درصد مواد مصرفی روزانه ما باید حاوی چربی باشد. هیچ‌کدام از این مواد جایگزین هیچ‌کدام دیگر نخواهد بود و در صورت حذف یکی از این مواد در طولانی مدت با مشکلات ناشی از کمبود مواد مورد نیاز بدن روبه‌رو خواهیم شد.

 مطالعات مختلف نشان داده اند که نوشیدن آب کافی موجب بهبود شرایط پوست، رفع چین و چروک ها و ارائه ظاهری سلامت‌تر به پوست شما می شود.

نوشیدن آب بهبود خلق و خوی انسان و کاهش سطوح استرس را موجب می شود. طی یک مطالعه افرادی که پیش از ورزش آب مصرف نکرده بودند، احساس خستگی، تحریک پذیری، عصبانیت، تنش و غمگینی را گزارش کردند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه