بمب اتمی ایران تا یک ماه و بیست روز دیگر ساخته می شود!

برخی رسانه های غربی با نزدیک شدن به زمان مذاکرات ژنو به تکرار ادعاهای یک دهه گذشته مقامات رژیم صهیونیستی می پردازند. بنیامین نتانیاهو سال هاست که از ساخت بمب اتم ایران در ماه های آینده خبر داده است.

بمب اتمی ایران تا یک ماه و بیست روز دیگر ساخته می شود!

 

در حالی که کمتر از دو هفته به دور دوم مذاکرات ایران و 5+1 در ژنو باقی مانده است، برخی مقامات و رسانه های غربی با طرح ادعاهای مختلف و تکراری تلاش می کنند بر روند مذاکرات تأثیر بگذارند.

 
در همین راستا سایت روزنامه تلگراف انگلستان در نوشته ای با عنوان “ایران، اورانیوم برای یک بمب را دارد” که روزآن لاین ترجمه کرده است، به نقل از “اتاق فکر آمریکایی” ادعاهایی را مطرح کرده است:

 

 

در حالیکه دیپلمات ها با خوش بینی محتاطانه در حال حرکت به سمت حل مناقشه هسته ای ایران هستند، متخصصین هسته ای این کشور در حال ذخیره کرده مقادیر کافی اورانیوم غنی شده و استقرار سانتریفوژ های غنی سازی هستند.

 

 

بمب اتمی ایران تا یک ماه و بیست روز دیگر ساخته می شود!

 

 

به گزارش آژانس انرژی هسته ای سازمان ملل، تهران ذخیره ای معادل ۷.۷ تن اورانیوم غنی شده با درجه پائین و متوسط دارد و در حال حاضر ۱۰۱۹۰ سانتریفوژ در حال کار. این کشور همچنین ۹۲۷۲ سانتریفوژ غیر فعال نیز در اختیار دارد.

 

 

به گزارش موسسه علوم و امنیت بین المللی، یک اتاق فکر آمریکایی که برنامه هسته ای ایران را دنبال می کند، اگر دانشمندان ایران از کلیه ماشین هایی که در اختیار دارند برای غنی سازی ذخیره اورانیوم خود تا درجه خلوص ۹۰ درصد، که برای تولید بمب ضروری است، استفاده کنند، ظرف مدت یک ماه و ۲۰ روز می توانند این کار را به انجام برسانند.

 

 

بنا بر گزارشی که روز پنج شنبه منتشر شد، ایران این گزینه را، حتی اگر غنی سازی متوسط اورانیوم را هم متوقف کرده باشد، همچنان در پیش رو دارد. یورش به سمت تولید اورانیوم با درجه خلوص تسلیحاتی به عنوان توانایی “شکافتن” شناخته می شود.

 

 

در گزارش این موسسه آمده است: “کاهش زمان های توانایی شکافتن بر مذاکرات در حال انجام با ایران اثر دارد. یافته های کنونی حاکی از آن است که این زمان در حال حاضر بسیار کوتاه است و در حال کوتاه تر شدن هم هست.”

 

 

اگر ایران تلاش کند با “شکافتن” برای تولید اورانیوم تسلیحاتی دست بزند، بازرسان آژانس هسته ای، که مراکز هسته ای ایران را زیر نظر دارند، به احتمال زیاد به آن پی می برند.

 

 

بزرگترین خطر آن است که دانشمندان کشور بتوانند زمان لازم برای تولید این مواد را کاهش دهند.

 

 

بمب اتمی ایران تا یک ماه و بیست روز دیگر ساخته می شود!

 

 

در این صورت انجام آن در فاصله بازرسی های بازرسان آژانس صورت می گیرد و برای آژانس غیر قابل شناسایی خواهد بود.

 

 

البته آنها هنوز یک سال دیگر برای تبدیل این اورانیوم به سوخت قابل مصرف در یک کلاهک هسته ای و سوار کردن آن بر روی موشک، زمان نیاز دارند.

 

 

گزارش این موسسه تاکید می کند که روند تسلیحاتی شدن پنهانی انجام خواهد شد؛ به این صورت که “تا زمانی که ایران به آزمایش زیرزمینی بمب هسته ای خود دست نزده است یا تولید سلاح هسته ای خود را اعلام نکرده است، چنین روندی قابل کشف نخواهد بود.”

 

 

گفتنی است مقامات رژیم صهیونیستی، به خصوص بنیامین نتانیاهو در طول یک دهه گذشته بارها مدعی شده اند ایران تا چند ماه دیگر بمب اتم می سازد؛ اما هیچ گاه این زمان فرانرسید و البته آن ها هم هنوز دست از تعیین زمان برنداشته اند.

 

درحالی که بنیامین نتانیاهو سال گذشته در سازمان ملل گفته بود ایران تا یکسال دیگر بمب اتم خواهد ساخت، امسال بی توجه به سخنان سال گذشته اش از ساخت بمب اتم ایران تا شش ماه دیگر خبر داد!

منبع:سرویس سیاسی جام

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه