برای مذاکرات مستقیم تر آماده هستیم

دسته بندي : سیاست,⭐ اخبار
تاريخ : 21 مهر

سایت روزآن لاین(roozonlin) گزارشی از گاردین منتشر کرده که در آن به بازخوانی رابطه ایران و انگلستان پرداخته شده است. در گزارش گاردین آمده است:

برای مذاکرات مستقیم تر آماده هستیم, پورتال خبری فرهنگی گهر

بریتانیا و ایران در آستانه مذاکرات هسته‌ای با تعیین کاردار و مذاکرات درباره کارکنان سفارتخانه، اقدامات قابل توجهی برای باز کردن سفارتخانه‌های خود در تهران و لندن انجام داده‌اند.

ویلیام هیگ وزیر امورخارجه انگلیس روز سه‌شنبه به نمایندگان پارلمان گفت هفته پیش در فضای بسیار مثبت‌تری با دولت ایران مذاکره شده است. هیگ گفت، پیشرفت باید قدم به قدم انجام شود. اما روشن کرد که امیدوار است این اقدامات راه را برای بازگشایی سفارت انگلیس هموار کند. وی گفت: “ما برای مذاکرات مستقیم‌تر آماده هستیم.” وی گفت ماه‌های آینده می‌تواند در روابط ایران و انگلیس بسیار ویژه باشد.

قرار است یک دیپلمات غیرمقیم در هر دو کشور گماشته شود و گفتگوهایی در مورد مسئله کلیدی تعداد و شرایط کارمندان محلی که در گذشته اغلب توسط ایران مورد آزاد و اذیت قرار گرفته‌اند انجام دهند. بازرسی ساختمان هم از موضوعات مورد بحث بوده است.

هیگ گفت: “روشن است که رئیس‌جمهور جدید ایران و وزرایش خود و کشورشان را به شیوه بسیار مثبت‌تری نسبت به گذشته معرفی می‌کنند. شکی نیست که لحن دیدار با آنها هم متفاوت است. ما باید صداقت دولت ایران را به طور کامل مورد آزمایش قرار دهیم و مهم است که کانال‌های ارتباطی ما باز باشد.”

انگلیس که در سرنگونی نخست‌وزیر ایران در سال ۱۹۵۳ نقش زیادی داشت در این کشور بیش از آمریکا در معرض بدبینی است. انگلیس سفارت ایران را در نوامبر ۲۰۱۱ بست و کارکنان آن را پس از وقوع حمله به سفارت‌خانه‌اش در تهران اخراج کرد. انگلیس می‌گوید این حادثه نمی‌توانسته بدون اطلاع مقامات ایرانی رخ دهد.

جمعیت به دفاتر سفارت حمله کردند و پرچم انگلیس را به خاطر تحریم‌ها علیه ایران توسط انگلیس آتش زدند. سفارتخانه بسته شد و کارکنان انگلیس کشور را ترک کردند.

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای گفت: “ما هیچ دیپلماتی در تهران نخواهیم داشت تا زمانیکه مطمئن شویم کارمندان ما امن هستند و قادریم کارمان را انجام دهیم.”

هیگ گفت، لحن بسیار مثبت تهران باید با عمل همراه شود و ما آماده هستیم که این را در مذاکرات ژنو ببینیم. وی گفت، برخورد قدم به قدم می‌تواند به رسیدگی به مسئله تندورهای داخل ایران نیز کمک کند.

وی گفت: “اگر در سیاست‌ها تغییر رخ ندهند ما به تحریم‌های خود ادامه می‌دهیم. تغییر اساسی در سیاست‌های انگلیس یا غرب مستلزم تغییر در سیاست‌های برنامه هسته‌ای است.”

پیام روحانی برای غرب و خصوصا مکالمه تلفنی با باراک اوباما مورد انتقاد شدید تندروهای ایران قرار گرفت. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران که مسئول مذاکرات هسته‌ای است در سازمان ملل با همتای انگلیسی خود دیدار کرد. این دو روز دوشنبه نیز با یکدیگر گفتگو کردند.

اسرائیل که خود زرادخانه هسته‌ای دارد، بطور علنی با برخورد غرب با ایران مخالفت و روحانی را گرگی در لباس میش توصیف کرده است.

هیگ همچنین در مورد مذاکرات جدید ژنو در مورد سوریه نیز ابراز امیدواری کرده است. اما گفت مشخص نیست ایران که حامی کلیدی اسد است در این مذاکرات شرکت کند. وی گفت: “ایران باید سیاست‌هایش را تغییر دهد که از جمله حمایت از رژیمی است که تعداد زیادی از مردم خود را به قتل رسانده است.” دعوتنامه برای این نشست قرار است توسط سازمان ملل صادر شود.

منبع:جم نیوز

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي