با خوردن پنیر لاغر شوید

تاريخ : 29 خرداد

بعضی اوقات مواد غذایی هستند که باور نمی کنید باعث لاغر شدن شما شود ، پنیر هم جز یکی از آنهاست که در ادامه با علت آن آشنا می شوید
با خوردن پنیر لاغر شوید, پورتال خبری فرهنگی گهر

آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چرا فرانسوی‌ها کمتر به مشکلات قلبی دچار شده و بااینکه رژیم غذایی آن‌ها سرشار از چربی‌های اشباع‌شده است، اما معمولاً اضافه‌وزن ندارند؟ متخصصان تاکنون تصور می‌کردند که علت آن نوع سبک زندگی فرانسوی‌ها است؛ اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که پنیر در وضعیت سلامت ایشان نقش اساسی دارد. شاید به نظرتان عجیب باشد اما این تحقیق، از بررسی‌های پیشین را که نشان می‌داد پنیر در افزایش متابولیسم بدن نقش دارد، نیز بهره برده است.

در این تحقیق دانشمندان نمونه‌های ادرار و مدفوع افرادی را که میزان بالایی از شیر و پنیر مصرف می‌کردند را با افرادی که تنها به صورت کنترل‌شده کره مصرف می‌کردند و لبنیات دیگری نمی‌خوردند، مورد مقایسه قرار داده و دریافتند در مدفوع آن دسته از افرادی که پنیر مصرف می‌کردند در مقایسه با گروه دیگر میزان بالایی از بوتیرات –نوعی اسید چرب کوتاه زنجیر که توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود- وجود دارد. این میزان بالا از بوتیرات با کاهش سطح کلسترول خون این افراد رابطه مستقیم داشت و درنتیجه نشان داد که این پنیر می‌تواند بیش ازآنچه تصور می‌شود برای سلامت قلب مفید باشد.

اگرچه هنوز مشخص نشده است که تحت چه عملکردی بوتیرات می‌تواند چنین تأثیر شگفتی داشته باشد، اما برخی بررسی‌های حیوانی نشان داده است که این اسید چرب، حساسیت انسولینی را افزایش می‌دهد و تولید انرژی را بالا می‌برد (متابولیسم را تسریع می‌بخشد) و تورم‌های ناشی از استرس را کاهش می‌دهد.

البته دقت کنید که همه پنیرها یکسان تولید نشده‌اند؛ پنیرهای کهنه نظیر پنیر کهنه چدار، پارمسان و گرویره  (Gruyère) بیش از سایر پنیرها مؤثر هستند. بوتیرات از دو چیز تولید می‌شود: مستقیم از طریق مصرف پنیر و نیز از طریق باکتری‌های روده پس از خوردن انواع خاصی از غذاها. در هر دو صورت، تأثیر پنیرهای کهنه بیشتر است.

با این نوع از پنیرهای کهنه می‌توانید انتظار پروتئولیز بیشتری را داشته باشید؛ پروتئولیز درواقع روند تجزیه پروتئین به پپتیدها و آمینواسیدها است که تحقیقات پیشین نشان داده است که می‌تواند بر متابولیسم کربوهیدرات و چربی تأثیرگذار و به کاهش تجمع چربی در بدن منجر شود.

اگرچه این تحقیق کوچکی بوده است اما دارای اهمیت است زیرا تحقیقات پیشین که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفته و اثبات می‌کرد پنیر در کاهش کلسترول خون مفیدتر از کره است را تائید می‌کند. همچنین تحقیق دیگری که در نشریه آمریکایی Clinical Nutrition به چاپ رسیده بود را کامل می‌ساخت که در آن عنوان‌شده بود در صورت همراهی با یک رژیم کم گلیسمیک، افزایش مصرف پنیر با کاهش وزن می‌تواند مرتبط باشد. رژیم های گلیسمیک شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت‌ها و غلات کامل است.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي