X بستن تبليغات
مطالب پيشنهادي

این باورهای غلط در مورد کاهش وزن را فراموش کنید

دسته بندي : اخبار پزشکی,سلامت
تاريخ : ۱۱ فروردین
بازديد : 395

در این مطلب باورهای غلط در مورد کاهش وزن را عنوان می کنیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید

331 این باورهای غلط در مورد کاهش وزن را فراموش کنید

افرادی که با مشکل افزایش وزن و چاقی رو‌به‌رو هستند، سعی می‌کنند با روش‌های مختلف چربی‌های اضافه خود را آب کنند. گفته‌هایی وجود دارد که به‌عنوان راه‌های طلایی برای کاهش وزن بین مردم پخش شده است. برای همین برخی‌ها سعی می‌کنند با پیروی از این گفته‌ها وزن خود را کاهش دهند. به‌عنوان مثال بارها از گوشه و کنار شنیده‌اید که آب کرفس یک نوشیدنی موثر در حذف چربی‌های اضافی است!

اما آیا واقعا این گفته صحت دارد یا نه؟! به‌همین دلیل برای شما بعضی از متداول‌ترین اطلاعات و شایعات نادرست تغذیه‌ای را که در‌مورد کاهش وزن رایج است، برای شما معرفی خواهیم کرد. دکتر رضا راست‌منش ما را در این زمینه راهنمایی می‌کند.

شایعه اول: قرص‌های چربی‌سوز وزن را کم می‌کنند:

باید هوشیار باشیم که قرص‌های چربی‌سوز مانند کارنیتین صرفا به‌عنوان یک حامل باعث انتقال چربی به داخل سلول و کمک به سوختن چربی می‌شوند. پس این قرص‌ها زمانی می‌توانند کمک‌کننده باشند که فرد حتما ورزش هوازی انجام داده باشد تا در پی این فعالیت، چربی‌های بدن بسیج شده و در خون رها شوند.
تازه آنگاه است که این چربی‌سوزها به سوختن چربی ممکن است کمک‌ کنند، تازه آن هم به‌شرطی که بدن کمبود کارنیتین داشته باشد و ورزش هوازی هم انجام شده باشد؛ اگر بدن کمبود کارنیتین نداشته باشد، مصرف کارنیتین اضافه، باعث تسریع چربی‌سوزی نمی‌شود! و چنین خطای محاسباتی ممکن است باعث اتلاف وقت و هزینه و بازماندن از اجرای روش‌های موثرتر شود.

مطلب پیشنهادی :   راهکارهای از بین بردن چربی شکم

شایعه دوم: خوردن بذر‌کتان به کاهش وزن و چربی‌سوزی کمک می‌کند:

برخلاف تبلیغات فراوان اینترنتی، هیچ مطالعه علمی نشان نداده که بذرکتان به تنهایی بتواند باعث کاهش وزن یا چربی‌سوزی یا حتی کاهش اشتها شود. البته مطالعات فراوانی هست که نشان می‌دهد مصرف بذر‌کتان ‌همراه با رژیم‌های کاهش وزن، تاثیر مفیدی در کاهش شاخص‌های التهابی و رماتیسمی و شاخص‌های بیماری قلبی دارد، ولی این مطلب نباید به نادرستی این‌گونه تفسیر شود که مصرف بذر‌کتان به تنهایی باعث کاهش وزن می‌شود! این دو ادعا کاملا متفاوت هستند.

شایعه سوم: کاهو و صیفی‌جات کالری منفی دارند و مصرف آنها باعث افزایش چربی‌سوزی می‌شود:

اول اینکه چیزی به‌نام کالری منفی وجود ندارد. غذاها در هر حال کالری دارند و از بین نوشیدنی‌ها، فقط آب کالری ندارد. پس اصلا چیزی به‌نام کالری منفی وجود ندارد.اما، فارغ از اینکه غذاها (اعم از حیوانی یا گیاهی) کالری‌شان چقدر است، نکته اصلی رعایت اصل کم‌خوری توام با‌وجود احساس نسبی گرسنگی است، یعنی اگر حتی رژیم غذایی کاهش وزن فعلی نسبت به رژیم غذایی گذشته، کالری کمتری داشته باشد، اگر حس گرسنگی نسبی در رژیم رخ ندهد، بدن دلیلی نخواهد یافت تا سراغ چربی‌های خودش برود و آنها را بسوزاند!

مطلب پیشنهادی :   ترفندهای رژیمی برای لاغری سریع و آسان

پس حتی سبزی‌ها و سالاد و کاهو و نظایر آن هم اگر در حد انباشته شدن شکم مصرف شوند، حس سیری و انباشتگی معده، مغز را به این تعبیر غلط سوق خواهد داد که «من گرسنه نیستم و نیازی نیست تا بروم و چربی‌های بدن را بسوزانم.
شایعه چهارم: خوردن آب کرفس به کاهش وزن کمک می‌کند:

هیچ مطالعه علمی منتشر شده‌ای در دنیا وجود ندارد که چنین ادعایی را ثابت کند. همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد آب کرفس به‌دلیل داشتن موادی به‌نام فورانوکومارین‌ها ممکن است بر اثر مصرف فراوان و طولانی‌مدت، در بعضی افراد، مخصوصا افرادی که بیماری لوپوس و پسوریاز دارند باعث تشدید حساسیت‌های پوستی شود.

شایعه پنجم: مصرف ناشتای آبلیمو و تخم گشنیز یا جعفری به کاهش وزن کمک می‌کند:

نه آبلیمو و نه گشنیز و نه جعفری موادی ندارند که باعث کاهش وزن شوند. مضافا اینکه مصرف ناشتای این معجون به‌دلیل خاصیت اسیدی آبلیمو به معده صدمه می‌زند و مقدار زیاد پتاسیم آب جعفری ممکن است عوارض نامطلوبی در بدن به‌وجود بیاورد.

پس از مدتی که بی‌تاثیر بودن مصرف این نوشیدنی معلوم شد، فرد تازه پی می‌برد که این روش‌های خودسرانه بی‌فایده است و سراغ رژیم‌های کم‌خوری می‌رود. طبیعتا اگر با روش‌های غلط، معده آزرده شده باشد؛ فرد از اجرای رژیم‌های کاهش وزن هم ناتوان خواهد بود و این فرصت نهایی هم از‌دست خواهد رفت.
شایعه ششم: هرچه تعداد وعده‌های غذایی بیشتر باشد، کاهش وزن بهتر رخ می‌دهد:

مطلب پیشنهادی :   باورهای اشتباه در کاهش وزن و لاغر شدن

لزوما این‌طور نیست. مزیت عمده افزایش تعداد وعده‌های غذایی این است که به جلوگیری از نوسانات شدید فشار خون و قند خون کمک می‌کند و باعث می‌شود روند کاهش وزن آنچنان سریع نباشد که با افت شدید قند خون، فشار خون، سردرد و بی‌حالی و افت کیفیت زندگی رو‌به‌رو شویم. داشتن دو وعده غذایی اصلی و یک وعده سبک بهترین حالت است. هرچه ریزه‌خواری کمتر باشد، مغز فرصت بیشتری برای مواجهه با گرسنگی دارد تا برود چربی‌هایش را بسوزاند.

ان‌شاءالله در شماره‌های بعدی، موارد دیگری از شایعات و اطلاعات غلط غذایی را به شما خوانندگان گرامی معرفی خواهم کرد. طبق قانون مورفی اطلاعات غلط با سرعت بیشتری نسبت به اطلاعات درست، رواج می‌یابند. پس وظیفه ما برای اصلاح اطلاعات چندین برابر می‌شود. به فرموده امام‌علی‌(ع)، هرکسی نادانسته دست به کاری بزند بیش از آنکه اصلاح کند، فاسد خواهد کرد.

(کل ۵۹۲ , ۱ آمار امروز)
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي