این گونه به رختخواب نروید

تاريخ : 24 تیر

خواب!!!! ما در طول زندگی خود همواره با این بازسازی سر و کار داریم، در آن دخل و تصرف می کنیم، از آن استقبال می کنیم و آن را جز ضروری زندگی خود می دانیم. اگر چه در ماجرای خواب، شاهد تفاوتهای فردی چشم گیری هستیم ولی چرخه خواب- بیداری با افزایش سن، بسیار تغییر می كند به این شکل که طول دوره های خواب رفته رفته بیشتر و بیشتر می شود ولی مقدار کل خواب کم می شود برای مثال کل مدت خواب از ۱۶ ساعت در شبانه روز برای نوزادان(که در آن طولانی ترین دوره خواب ۲-۴ ساعت است) به تقریبا ۱۰ ساعت خواب در طول روز در ۱۰ سالگی و ۸ ساعت خواب در طول شبانه روز در ۱۸ سالگی تقلیل می یابد. در هر حال طول دوره خواب هر قدر هم که باشد همه افراد احتمالا حداقل در یک دوره کوتاه زندگی خود دچار مشکلات خواب می شوند که رایج ترین آنها مشکل بی خوابی است. بی خوابی همانند هر مشکل دیگری دلیل دارد.

 

این گونه به رختخواب نروید, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

بنابراین اگر علت را پیدا کرده و درمان کنیم، مشکل ساده تر حل خواهد شد. گاهی فقط کافی است تغییرات کوچکی در روش و عادات شبانه افراد داده شود و این به خودی خود بی خوابی را برطرف خواهد کرد.

 

اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کلی بکنیم، یک علت خیلی بزرگ بی خوابی فشار عصبی است که می‌تواند، حتی بی‌خوابی حاد ایجاد کند. مثلا، فردی که خبر ناخوشایندی شنیده ‌یا اتفاق خیلی بدی برایش افتاده، ممکن است بعد از یک هفته دچار بی‌خوابی شود و در اینجا استرس عامل اصلی است.

اگر چه در ماجرای خواب، شاهد تفاوتهای فردی چشم گیری هستیم ولی چرخه خواب- بیداری با افزایش سن، بسیار تغییر می كند

 

یکی از نصیحت های قدیمی و معروف به افراد این بوده و هست که ” هرگز با عصبانیت به رختخواب نروید!.” بسیاری از افراد دوست دارند بفهمند چرا این مطلب این قدر مهم است و چرا چاره کردن این مشکل بسیار بهتر از خوابیدن با عصبانیت است. در ادامه به بررسی برخی دلایل آن می پردازیم:

 

* به خوبی قادر به خوابیدن نخواهید بود. واقعیت این است که علاوه بر اثراتی که عصبانیت می تواند بر روابط افراد داشته باشد اثرات منفی فراوانی روی بدن شما خواهد گذاشت. عصبانیت می تواند باعث کاهش سلامتی شما گردد بویژه اگر شما کمبود خواب و یا خواب ناقص داشته باشید. یکی از بدترین اثرات عصبانی به رختخواب رفتن اثرات فیزیکی است که می تواند بر روی بدن افراد داشته باشد. با نداشتن خواب کامل سیستم ایمنی بدن دچار مشکل می شود. اگر استرس داشته باشید، که در اغلب مشاجره ها این طور است، سیستم ایمنی دچار خلل می شود بنابراین احتمال بیمار شدن شما افزایش خواهد یافت و توانایی ذهنی و قدرت تمرکزتان کاهش خواهد یافت به عبارت دیگر با عصبانیت خوابیدن نه تنها برای زندگی زناشویی تان مضر است بلکه سلامتی جسمی و روحی شما، شغلتان و دیگر جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

این گونه به رختخواب نروید!!!!!

 

* گاهی اوقات عصبانی به رختخواب رفتن باعث می شود در فکر فرو روید و در مشکل تان متوقف شوید. وقتی با عصبانیت به رختخواب بروید شرایط و وضعیت را طوری برای خود مهیا خواهید کرد که تا آخر هفته دچار بد خلقی باشید. زیرا بجای آنکه مشکل را حل کنید آن را درون خود نگه داشته اید که مرتبا شما را بیشتر و بیشتر نگران خواهد کرد، به فکر فرو خواهد برد و در درون شما جنبه دائمی و همیشگی خواهد یافت.

 

گاهی اوقات تمرکز بر روی یک مشکل باعث بد تر شدن اوضاع می شود. هر چه در آن فرو می روید چیزهای جزیی و بی ارزش بیشتری به نظرتان مهم و با اهمیت خواهد شد. چون روی این مشکل متوقف شده اید، موضوعات دیگر جنبه حیاتی پیدا می کنند. به عنوان مثال اگر شما بخاطر این که شوهرتان برای شما به اندازه کافی وقت ندارد از دست او عصبانی هستید و شما قادر به حل این مشکل نیستید بعد یک دفعه جوراب های کثیف شوهرتان را کف اتاق می بینید. این موضوع جزیی به یک مشکل بزرگ تبدیل می شود و در ذهن شما به شکل ” او هرگز به من کمک نمی کند”، “او بیش از حد بی نظم است”، “انتظار دارد هر کاری حتی جمع کردن جورابش را من انجام دهم” و … تداعی خواهد کرد.

 

* عصبانیت در هنگام خواب، بدن تان را مملو از تنش می کند. وقتی عصبانی می خوابید معمولا بدن تان پر از تنش خواهد بود که این خود می تواند علت بسیاری از بیماری ها باشد و اثرات منفی ان هم جنبه جسمی و هم روحی خواهد داشت.

 

وقتی عصبانی می خوابید معمولا بدن تان پر از تنش خواهد بود که این خود می تواند علت بسیاری از بیماری ها باشد و اثرات منفی ان هم جنبه جسمی و هم روحی خواهد داشت

حال سوال این است که چطور می توانید مشکلات تان را قبل از خوابیدن حل کنید؟

 

فقط گوش دهید: منظور از گوش دادن یکجا نشستن و وانمود به گوش دادن و یا مترصد گفتن جمله مد نظر خود در مخالفت با طرف مقابل و یا توضیح عقاید و نظرات خود نیست بلکه به مفهوم آمادگی و داشتن ذهنی باز برای شنیدن نظرات دیگران است که ممکن است کاملا مخالف نظر شما باشد.

 

صحبت کنید: وقتی گوش می دهید قادر به مشارکت نیز خواهید بود. برای شما مهم است که بتوانید هر دو جنبه موضوع را بحث کنید. اگر نیاز دارید که صحبت نمایید این کار را انجام دهید اما به خاطر داشته باشید که افراد به شما احترام گذاشته و شما را در نظرات شان سهیم کرده اند پس شما هم این گونه باشید.

 

اهل سازش و گذشت باشید: به دنبال راهی باشید که برای هر دو نفر شما مناسب باشد. از گفتن آنچه در ذهن دارید نترسید اما فقط شنونده حرف های خود نباشید بلکه به دنبال یافتن نکات مشترک در حرف های خود و طرف مقابل تان باشید تا مشکل زودتر حل شود.

 

منبع: پارسینه

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي