انتقاد شدید از صداوسیما بخاطر سانسور سخنرانی های محرم

دسته بندي : سیاست,⭐ اخبار
تاريخ : 6 آبان

این اولین بار نیست که صداوسیما خود به طور مستقل و به طرز عجیبی اقدام به سانسور سخنرانی ها می کند.صداوسیما اینبار سخنرانی های مراسمات سخنرانی در حرم امام (ره) را سانسور کرد!

تابناک: سايت جماران منتسب به بيت امام خمینی(ره) با صدور اطلاعيه‌اي به انتقاد از رويكرد صداوسيما در سانسور سخنراني‌هاي تاسوعا و عاشورا در حرم امام پرداخت.

در اطلاعيه‌ای که در سايت جماران منتشر شده، آمده است:

در دهه اول ماه محرم هر سال، هرچه به ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر شدیم برنامه‌هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران بيشتر رنگ و بوي عزاداري سرور و سالار شهيدان(ع) به خود گرفت؛ تا جايي كه مي‌توان گفت در اين دو روز بيش از ۹۰درصد برنامه‌هاي شش شبكه اصلي سيما محتواي عزاداري داشتند.

در اين ميان بخشي از آنتن صدا و سيما به پخش برخي سخنراني‌هاي مذهبي اختصاص دارد؛ سخنراني‌هايي كه در برخي هيات‌ها و مجالس تهران، قم و… ايراد مي‌شود. يكي از اماكني كه شاهد برگزاري مراسم رسمي سخنراني و عزاداري بود، حرم مطهر امام راحل بود؛ امامي كه محرم و صفر را عامل زنده نگه داشتن اسلام مي‌دانست و نهضتش در همين ايام اوج گرفته و با شتاب به سوي پيروزي رفت.

اين حرم، امسال پس از چندين سال به مدت سه شب شاهد مراسم رسمي سخنراني با حضور خيل مردم و با سخنراني چند تن از روحانيون برجسته كشور بود كه هر سه نفر از آنان مسئولان رسمي نظام جمهوري اسلامي ايران و يكي ديگر از آنان از اساتيد محترم حوزه علميه قم بوده است.

اما آنچه بار ديگر رخ داد و كم‌كم به جاي تعجب، بايد به‌طور جدي ريشه‌هاي آن را بررسي كرد، بايكوت اين مراسم رسمي در صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران است. گرچه اين سياست پيش از اين درباره مراسم شب‌هاي احيای سال‌هاي اخير نيز رخ داده بود، آنچه مورد سوال است اينكه در ميان خيل عظيم برنامه‌ها و مراسم گوناگون كه آنتن صدا و سيما سخاوتمندانه در اختيار آنان قرار مي‌گيرد و برخي‌شان هم انصافا داراي بار معنوي و علمي است، يك مراسم رسمي در چنين مكان مهمي با سخنراناني كه از مسئولان رسمي نظام هستند آيا جايي در رسانه ملي كه از بودجه عمومي ارتزاق مي‌كند و بايد رسانه كل نظام و مردم باشد، ندارد؟ دليل استمرار اين سياست چيست و چرا تاكنون مسئولان اين سازمان در قبال رويه در پيش گرفته پاسخگو نيستند.

سوال آنگاه جدي‌تر مي‌شود كه حتي معاونت خبر صدا و سيما و خبرگزاري صدا وسيما هم اين مجلس رسمي را ناديده گرفته و در حالي كه بعضا براي پوشش خبري برخي مراسم و محافل كوچك تيم خبري اعزام مي‌كنند، بي‌اعتنا از كنار سخنان سه مقام ارشد كشور (معاون رئيس‌جمهور، نايب‌رئيس اول مجلس و وزير اطلاعات) عبور مي‌كنند. سوالات در اين زمينه زياد است؛ اما تاكنون پاسخي جز سكوت و تداوم رويه پيشين دريافت نشده است.

مسئولان صدا وسيما بايد پاسخ دهند كه ياد امام اين احياءكننده دين در زمانه ما و منادي اسلام ناب محمدي، صرفا در زيرنويس كردن فرازهايي كوتاه از سخنان ايشان هنگام پخش سريال يا دقايقي از مجلس روضه در محضر ايشان (كه آن نيز امسال اگر بوده بسيار اندك بوده!) خلاصه مي‌شود؟

به راستي چه ديدگاه و سياستي باعث مي‌شود مجلس رسمي عزاداري حرم مطهر بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي ايران كه درصفحه اول روزنامه‌هاي كثيرالانتشار برنامه‌هاي آن اطلاع‌رساني شده بود، در جدول برنامه‌هاي رسانه ملي جايي نداشته باشد و در ميان صدها برنامه مداحي و سخنراني سهمي به آن داده نشود؟ آيا مشكل سخنراناني هستند كه كارگزار و مقام رسمي اين نظام هستند؟ يا اينكه با توجه به تكرار اين اتفاق درساير موارد، سياست‌ها و ديدگاه‌هايي در ميان است كه هر محفل و مكان منسوب به امام در چارچوب آنها نمي‌گنجند و «بايد» ناديده گرفته شوند؟

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي