افشای نام کماندویی که اسامه بن لادن را به قتل رساند

افشای نام کماندویی که اسامه بن لادن را به قتل رساند

رابرت اونیل کماندوی 40 ساله نیروی  ویژه هنگ ششم Seals (سری ترین واحد Seals) امریکا که از 19 سالگی وارد نیروی دریایی امریکا شد و در 400 ماموریت شرکت کرده است.

پس از اعلام نام مامور ویژه ای که در عملیات سری ماه مارس سال 2011 نیروهای ویژه آمریکایی در ابیت آباد پاکستان، به سمت بن لادن شلیک کرده و او را کشته بود، دیگر اعضای تیم کماندویی ماموریت ویژه کشتن بن لادن ( رهبر سابق القاعده) ناراحتی خود را از این اقدام او اعلام کرده اند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد؛ روز گذشته روزنامه واشنگتن پست آمریکا نام  “رابرت اونیل” کماندو نیروی دریایی آمریکا را به عنوان قاتل اسامه بن لادن در ویلای مخفی اش در ابیت آباد پاکستان اعلام کرد.

افشای نام کماندویی که اسامه بن لادن را به قتل رساند

اعلام نام او در حالی است که تا کنون و در 3 سال گذشته نام ماموران ویژه ای که در آن عملیات سری شرکت کرده بودند، بنا به دلایل امنیتی افشا نشده بود.

تا کنون جزییات عملیات فوق سری کشتن بن لادن در پاکستان آشکار نشده است و مقامات آمریکایی جزییات زیادی از این ماموریت فوق سری که با نظارت دقیق اوباما و تیم امنیتی کابینه او انجام شد، اعلام نکرده اند.

اونیل 38 ساله در توجیه اعلام عمومی نامش گفته است به مرور زمان تعداد افراد مطلع از این موضوع بیشتر و بیشتر می شد و در نهایت این مساله برای همه آشکار می شد.

اعلام این مساله سبب نارضایتی برخی نیروهای ویژه ارتش و بازنشسته ها شده است، چرا که به گفته آنها کسب مشهوریت فردی با اعلام جزییات عملیات های سری دسته جمعی،می تواند تبدیل به رویه شود و دیگر ماموران ویژه نیز که در عملیات های مهم  و مخفی دستاوردهایی کسب کرده اند با شکستن سکوت خود به دنبال کسب مشهوریت فردی باشند.

رابرت اونیل در اعلام جزییات عملیات کشتن بن لادن اعلام کرد که او وارد اتاقی در طبقه سوم ویلای مخفیگاه بن لادن شد که بن لادن در آن ایستاده بود . اونیل گفته است که پیش از او یکی دیگر از ماموران تیم به سمت بن لادن شلیک می کند اما تیرها به هدف نمی خورند.بن لادن تفنگی در دست داشت اما به جای آنکه آن را به سمت اونیل نشانه رود آن را به سمت سر یکی از زنان خود گرفته بود.

افشای نام کماندویی که اسامه بن لادن را به قتل رساند

شاید بن لادن می پنداشته نیروهای آمریکایی می خواهند او را زنده بگیرند و از این رو به دنبال گروگانگیری و فرار از محل بوده است، اما بر اساس گفته اونیل او دو مرتبه به سمت سر بن لادن شلیک می کند و در شلیک دوم او به زمین می افتد. اونیل پس از زمین افتادن بن لادن تیر دیگری به سمت او شلیک می کند تا مطمئن شود بن لادن کشته شده است. سپس به او نزدیک می شود و مطمئن می شود او مرده است.

اعلام رابرت اونیل به عنوان ماموری که بن لادن را کشته است ، در ساعات گذشته بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی آمریکا داشته است و انتشار تصاویر او در رسانه ها و شبکه های اجتماعی سبب شهرت این مامور ویژه بازنشسته نیروی دریایی آمریکا شده است.

اونیل برای نخستین بار در فوریه 2013 به شرط فاش نشدن نام و مشخصاتش با مجله آمریکایی “اسکوایر” مصاحبه کرد و در آن مصاحبه جزییاتی از حمله به مخفیگاه بن لادن در نزدیکی پایتخت پاکستان را شرح کرد. در آن مصاحبه اما نام و هویت او مخفی ماند و مجله اسکوایر از اونیل به عنوان ” فرد شلیک کننده به بن لادن ” (shooter) نام برد.

وزارت دفاع آمریکا تایید کرده است که اونیل فردی بوده که در تیم ویژه ماموریت کشتن بن لادن عضو بوده ، اما پنتاگون از تایید ادعای اونیل مبنی بر اینکه او بن لادن را کشته است، خودداری کرده و اعلام کرده وزارت دفاع آمریکا نام و مشخصات فرد ضارب را اعلام نخواهد کرد.

ممکن است اونیل به دلیل اعلام عمومی نامش به عنوان قاتل بن لادن ، با اتهام  اعلام اسناد و اطلاعات محرمانه و حساس مواجه شده و از سوی وزارت دادگستری آمریکا تحت پیگرد قرار گیرد.

منبع:asriran.ir
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه