اعتراض خوانندگان معروف به ایرانسل و همراه اول

تاريخ : 15 اسفند

چند تن از خوانندگان از شرکت های همراه اول و ایرانسل برای پخش بدون مجوز آثارشان انتقاد کرده و اعلام کردند که این اپراتورها در قبال پخش آثارشان یا قراردادی با آنها منعقد نکرده اند و یا اگر هم منعقد شده تاکنون پولی به آنها پرداخت نشده است.

اعتراض خوانندگان معروف به ایرانسل و همراه اول, پورتال خبری فرهنگی گهر

به گزارش پیام نو، «آوای انتظار» یا «آهنگ پیشواز» عناوین طرح هایی هستند که از سوی شرکت های همراه اول و ایرانسل برای مخاطبان در نظر گرفته شده اند و در قالب این طرح ها تماس گیرندگان به جای صدای بوق، نوایی از یک ترانه را می شنوند. درآمد حاصل از این طرح برای دو اپراتور همراه اول و ایرانسل رقم قابل توجهی است، رقمی که خواننده اثر هیچ بهره ای از آن نبرده و حتی گاهی مطلع هم نمی شود که صدایش مورد استفاده این شرکت ها قرار گرفته است.

فریدون آسرایی در این باره به خبرنگار پیام نو می گوید: «تا به امروز قراردادهایی در مورد استفاده از صدایم در آهنگ های پیشواز با من بسته اند ولی هیچ پولی واریز نشده است. البته چند بار این اتفاق افتاد که برایم پیامکی ارسال شد که مبلغی به حساب شما واریز شده است اما این حسابی که می گویند هیچ وجود خارجی ندارد.»
تنها ۱۲ تومان از ۵۰۰ تومان هر کد پیشواز به خواننده تعلق دارد

آسرایی درباره روال قراردادها توضیح می دهد: «رابط هایی وجود دارند که بین خواننده و به طور مثال شرکت همراه اول قرار می گیرند و یک مبلغ ناچیزی را تعیین می کنند، طبق این قرارداد تعیین می شود که از هزینه ۵۰۰ تومانی که از هر مخاطب برای دریافت آهنگ پیشواز کاسته می شود ۲۵ تومان نصیب شرکت منتشر کننده آهنگ شود که از این مبلغ دوازده پانصدم ریال به خواننده آهنگ تعلق می گیرد. معمولا هم آلبوم به آلبوم به ما مراجعه می کنند و برای تک آهنگ ها هم گاهی تماس می گیرند، کمتر بدون اجازه این اتفاق می افتد ولی در زمینه پرداخت این حق و حقوق دیگر ارتباطی شکل نمی گیرد.»

این در حالی است که شرکت های اپراتور بیان نکرده اند که از طریق چه ساختاری بناست تعداد مخاطبانی که یک آهنگ از خواننده ای مشخص را انتخاب کرده اند تعیین شود و هزینه مربوطه محاسبه گردد. تعداد آهنگ های پیشواز یا انتظار هر روز در حال افزایش است و تنوع بیشتری برای انتخاب موسیقی مورد علاقه وجود دارد اما بخش زیادی از این تنوع با حضور خواننده ها و صداهایشان ایجاد شده است اما خبری از رعایت حق مولف نیست.
روزبه نعمت اللهی: حاضرم این پول را به خیریه بدهند نه به اپراتورها

روزبه نعمت اللهی دیگر خواننده پاپ نیز در گفت و گو با خبرنگار پیام نو درباره استفاده از صدایش در آهنگ های انتظار می گوید: «من حاضرم هر جا از صدای من استفاده می کنند پولش را به خیریه بدهند نه اینکه شخص دیگری بدون اجازه صاحب شود. چند روز پیش پیامکی برایم آمد که قطعه «ایران من» که یک کار مردمی و پرطرفداراست را می خواهند در این طرح مورد استفاده قرار دهند یک قراردادی هم بسته شد ولی نمی دانم پول آن کجا رفت! ما صبح تا شب کار می کنیم تا بگوییم خواننده ایم و داریم کار جدی می کنیم اما به راحتی حق مان پایمال می شود.»

نعمت اللهی با تاکید بر وضعیت نامشخص و مبهم حقوق مولف و صاحب اثر در ایران خاطرنشان می کند: «به راحتی حق هنرمند خورده می شود و وجود این مسائل کار کردن در این کشور را سخت می کند. مافیا و حرف هایی که حمید حامی می زد به کنار اما اتفاقاتی که در پشت پرده رخ می دهد. هیچ کس هم حامی حق دیگری نیست و به راحتی حق یک شخص خورده و با آبروی او بازی می شود. همین اقدامات شرکت های همراه اول و ایرانسل هم یک مثال دیگری از پایمال شدن حقوق هنرمندان است؛ ما نه صنف مشخصی داریم نه جایی که بتوانیم شکایت کنیم.»

وی در خصوص قراردادهایی که تا به حال برای استفاده از صدایش در آهنگ های پیشواز بسته است، توضیح می دهد: من یک بار برای یکی از آلبوم هایم قراردادی را امضا کردم و و مبلغی هم تعیین شد اما این اتفاق تنها برای همان آلبوم رخ داد بعد از آن برای مابقی کارها و ۳ آلبوم من که کد آن توسط ایرانسل و همراه اول ارسال می شود، نه قراردادی بسته شد و نه من اطلاعی از آن داشتم، در حالی که من هیچ اثری را به هیچ جا نفروخته ام و واگذار نکرده ام اما می بینم به راحتی از این آثار استفاده می شود. نمی دانم پول آن ها به کجا می رود».

نعمت اللهی با بیان این نکته که هیچ قرارداد مکتوبی از سوی همراه اول و ایرانسل با او امضا نشده است، می گوید: «اگر قرار است اثری را که من برایش زحمت کشیده ام پخش شود حق و حقوق آن نیز باید در نظر گرفته شود. اگر آن حق بناست بخشیده شود از سوی خودم به یک خیریه برسد نه اینکه حق من به راحتی از سوی این شرکت ها خورده شود.»
فرزاد فرزین: پرداخت ها زمان مشخصی ندارد

فرزاد فرزین هم با تاکید بر اینکه زمان پرداخت ها مشخص نیست به خبرنگار پیام نو می گوید: «در مورد آلبوم ها معمولا قراردادهایی بسته می شود که من از جزئیات آنها تقریبا بی خبرم و با مدیر برنامه هایم صحبت می شود اما در قراردادهایی که بسته می شود حق و حقوق بیشتر به اپراتورهای تلفن همراه می رسد و مبلغ ناچیزی به تهیه کننده و خواننده تعلق می گیرد که زمان پرداخت آن هم مشخص نیست».

این خواننده ادامه داد: «درباره تک آهنگ هایی که توسط این شرکت ها برای آهنگ های پیشواز تلفن همراه استفاده می شود که اصلا صحبتی نمی شود و ما در جریان قرار نمی گیریم. به طور مثال در مورد آهنگ ماه عسل هیچ صحبتی با ما نشد و زمانی هم که پیگیر شدیم گفتند مربوط به صداو سیما می شود و به ما ارتباطی ندارد».

در کشور ما و به ویژه در عرصه فرهنگی موارد بسیاری از عدم رعایت حق مولف وجود دارد. لینک دانلود یک آهنگ از خواننده ای را در فضای مجازی قرار می دهند و تمامی زحمات چند ماهه او در چند دقیقه بر باد می رود. بدون در نظر گرفتن حق کپی رایت، آلبوم یک هنرمند را کپی و تکثیر می کنند اما این موارد همگی غیرقانونی هستند در حالی که اپراتورهای تلفن همراه فعالیت قانونی دارند و ملزم به رعایت حق مولف هستند اما گویا تلاشی برای رعایت حق معنوی صاحبان آثار ندارند.

منبع: پیام نو

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي