اطلاعات کامل در مورد عصب کشی دندان

تاريخ : 7 تیر

اطلاعات کامل در مورد عصب کشی دندان

اغلب افراد حتی برای یکبار تجربه دندان درد را داشته اند و گاهی کار به عصب کشی دندان هم می رسد که ما در این مقاله از گهر اطلاعاتی در این خصوص برای شما گردآوری کرده ایم.

اطلاعات کامل در مورد عصب کشی دندان, پورتال خبری فرهنگی گهر

درمان ریشه دندان یا عصب کشی

معالجه ریشه دندان یا روت کانال تراپی (Root canal Therapy)

این عنوان از سه کلمه Root به معنای ریشه، و Canal به معنای مجرا و Therapy به معنی معالجه تشکیل شده که مفهوم کلی آن معالجه مجرای ریشه دندان می‌باشد و شاخه‌ای از دندانپزشکی به نام اندو یا اندودونتیکس است که شامل دانش و اعمالی است که به معالجه و حفظ ریشه دندان می‌پردازد و وظیفه تشخیص و درمان پالپهای آماسی و بیمار شده را به عهده دارد. بنابراین درمان ریشه یا روت کانال تراپی عبارت است از نجات یا درمان دندانی که به علت پوسیدگی وسیع مجاور اطاق عصب در معرض از دست رفتن می‌باشد.

 

دندانی که نیاز به عصب کِشی یا عصب کُشی دارد همواره با درد همراه نیست و چون همیشه همراه با درد نیست قصد ما هم در واقع کشتن عصب یا کشیدن عصب نیست، بلکه تمیز کردن ریشه از آلودگی و بستن مسیر انتهای ریشه جهت جلوگیری از دسترسی آلودگی به انتهای ریشه است که خطر انتشار عفونت از آنجا زیاد است.

 

عصب کِشی یا عصب کُشی ؟

عصب کِشی یا عصب کُشی هر دو اشتباه می باشد و درمان ریشه یا روت کانال تراپی نام صحيح اين درمان است. البته در اصطلاح عاميانه باز هم،  عصب كِشي نام صحيح تري مي تواند باشد. پس بهتر است دندانها در همان ابتدای پوسیدگی درمان شوند و  منتظر درد نباشیم  زیرا آلودگی عصب مشکلات زیادی را به همراه دارد و علاوه بر تخریب بیشتر دندان، درمانهای پیشرفته تر، گرفتن وقت زیاد، هزینه  بیشتری را هم به بیماران تحمیل می کند.

دندانی که نیاز به عصب کِشی یا عصب کُشی دارد همواره با درد همراه نیست

عوامل موثر در آسیب و صدمه به پالپ دندان
عوامل متعددی سبب آسیب به پالپ می‌گردند که عمده‌ترین آن تأخیر در ترمیم پوسیدگیها و نتیجتاً گسترش آنها به پالپ دندان است که سبب نفود میکروبها به پالپ می‌شود. پوسیدگی های دندانی اگر درمان نشوند، بعد از تخریب مینا و عاج به پالپ رسیده و باعث التهاب، آماس و بیماری پالپ آن می‌ گردند.

 

علاوه بر پوسیدگی، عوامل دیگری چون سابقه ضربه ناگهانی به دندان حتی در مواردی چون ضربه قاشق و یا شکستن تخمه، پسته و بادام، پرکردگی‌های وسیع، شکستگی و ترک دندان، تحلیل و سایش شدید دندانها و بیماریهای پیشرفته لثه در ایجاد آماس و بیماری پالپ نقش دارند. بعضی از مواد ترمیمی نیز سبب ساز هستند. همچنین بیماریهای شدید لثه می‌توانند باعث صدمه به پالپ شوند که در چنین مواردی درمان ریشه همراه درمان لثه صورت می‌گیرد.

علائم ایجاد عفونت دندان در دهان شامل موارد زیر است:
* درد در زمان مصرف غذا و نوشیدنی های گرم یا سرد

*  درد در زمان گاز گرفتن یا جویدن

*  لق شدن دندان

* درد در زمان گاز گرفتن یا جویدن

* ورم در لثه نزدیک دندان آسیب دیده

* ترشح چرک از دندان آسیب دیده

* ورم صورت

* تیره رنگ شدن دندان آسیب دیده

* پوسیدگی عمیق که به

* پالپ دندان سرایت کرده و ایجاد آبسه در انتهای ریشه نموده است.

 

درمان ریشه دندان یا عصب کشی

درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان یا درمان کانال دندانی یک قسمتی از درمان عفونت پالپ دندانهایی است که منجر به از بین بردن عفونت و محافظت دندانهای پاکسازی شده از میکروب های آینده است.

مراحل عصب کشی دندان
طی عصب کشی، درمان کانال ریشه معمولا تحت بی حسی موضعی انجام می گیرد. در برخی از موارد که دندان مرده است و حساس نیست ممکن است به بی حسی نیاز نباشد. گاهی اوقات ممکن است دندان به سختی بی حس شود. در این گونه موارد دندانپزشک می تواند از تکنیک های ویژه بی حس کننده موضعی برای اطمینان از این که درمانش دردناک نخواهد بود استفاده کند.

 

*حذف پالپ

در بالا قسمت مسطح دندان را از طریق تاج باز می کند و از این طریق به بافت نرم پالپ در مرکز دسترسی پیدا می کند. سپس هرچه پالپ آلوده در آن قسمت قرار دارد را خارج می کند. اگر شما یک ابسه دندان داشته باشید دندان پزشک می تواند آن را در همان زمان تخلیه کند.

 

*  تمیز کردن و پرکردن کانال ریشه

دندانپزشک بعد از اینکه پالپ دندان را برداشت کانال ریشه را تمیز و بزرگ می کند تا بتواند به راحتی آن را پر کند. کانال ریشه معمولا بسیار باریک است و به دشواری می توان آن را پر کرد. دندانپزشک با استفاده از یکسری فایل ها ی کوچک کانال ریشه را بزرگ می کند و به آن فرم می دهد تا بتواند به راحتی آن ها را پر کند.

 

تکمیل این بخش از درمان عصب کشی ممکن است چند ساعت طول بکشد و نیاز به بیش از یک جلسه داشته باشد. دندان های جلو و دندانهای نیش معمولا یک ریشه شامل یک کانال دارند. دندان های آسیای کوچک و آسیای بزرگ دارای ۲ یا۳ کانال در ریشه های خود هستند. برای دندانهایی که ریشه و تعداد کانال بیشتر دارند ممکن است درمان طول بکشد.

 

اگر درمان عصب کشی به بیش از چند جلسه نیاز داشته باشد ممکن است دندانپزشک شما مقدار کمی دارو در کانال تمیز شده قرار دهد تا باکتری های باقیمانده را از بین ببرد و بعد از آن دندان با پر کردن موقت بسته می شود.

 

* آب بندی و تثبیت دندان

در جلسه بعدی عصب کشی، پرکردگی موقت و دارو در دندان شما حذف می شود و کانال ریشه پرکرده خواهد شد. همراه با پرکردگی دندان، دندان مهروموم می شود و از عفونت مجدد جلوگیری می شود. احتمال شکستگی در دندان ریشه پر شده از دندان سالم بیشتر است، بنابراین ممکن است دندانپزشک شما برای محافظت از آن یک تاج روی دندان شما قرار دهد.در برخی موارد ممکن است دندان پرکرده تیره به نظر بیایید مخصوصا اگر دندان به خاطر آسیب هایی از جمله ضربه دیدن مرده باشد.

 

*  تاج

تاج یک کلاه است که دندان شما را به طور کامل پوشش می دهد. ممکن است لازم باشد بعد از عصب کشی و درمان ریشه دندان برای جلوگیری از شکستگی دندان از یک تاج استفاده شود.

 

مراقبت های بعد از عصب کشی

پس از عصب کشی دندان، دندان  ترمیم شده را مشابه سایر دندان های خود تمیز کنید و با دندان پزشک برای معاینه و بررسی های لازم بطور منظم ملاقات نمایید. دنبال کردن توصیه های زیر می تواند به اطمینان از تمیز و سالم باقی ماندن دندان پس از عصب کشی و درمان ریشه دندان  کمک کند:

 

• دندان های خود را دو بار در روز هر صبح و هر شب مسواک بزنید.

 

•  حداقل دو دقیقه وقت در هر بار به مسواک زدن اختصاص دهید.

 

•  همواره از خمیردندان های حاوی فلوراید برای مسواک زدن استفاده کنید.

 

• از یک مسواک کوچک استفاده کنید تا به این ترتیب بتوانید دسترسی بهتر به دندان های عقب دهان داشته باشید و از خمیر دندان بیشتر از اندازه یک نخود فرنگی استفاده نکنید.

 

•  نخ دندان کشیدن می تواند نقش موثر در تمیز کردن فواصل بین دندان ها داشته باشد.

 

• دندان های خود را زیاد سفت و محکم مسواک نزنید زیرا انجام این کار می تواند به لثه های شما آسیب وارد کند.

 

پیشگیری از عصب کشی

۱. حفظ بهداشت دهان و دندان

 

۲. غذای حاوی شکر بیش از حد مصرف نکنید.

 

۳. ترک سیگار (اگر سیگاری هستید)

یک عصب کشی ناقص یا ناکافی که اجازه دهد باکتری ها از ترمیم عبور کرده

 

عوارض و خطرات
علی رغم حداکثر تلاش دندان پزشک برای تمیز کردن و مهر و موم کردن یک دندان، باز هم ممکن است پس از عصب کشی دندان، دچار عفونت دندان در همان محل شوید شود.

 

دلایل احتمالی ایجاد این عفونت به شرح زیر هستند:

♦ تعداد بیشتر کانال های ریشه از مقدار عادی پیش بینی شده که باعث می شود یکی از این کانال ها تمیز نشده باقی بماند.

 

♦ یک ترک شناسایی نشده در ریشه یک دندان

 

♦ یک عصب کشی ناقص یا ناکافی که اجازه دهد باکتری ها از ترمیم عبور کرده و به لایه های داخلی دندان نفوذ کنند و به این ترتیب در ناحیه مورد نظر پخش شوند.

 

♦ شکستن مواد استفاده شده برای مهر و موم کردن دندان با گذشت زمان که امکان نفوذ و گسترش باکتری در لایه های داخلی دندان را ایجاد می کند.

 

گاهی اوقات عصب کشی مجدد دندان در هنگام ایجاد مشکلات احتمالی می تواند موفقیت آمیز باشد. در سایر مواقع باید از عمل جراحی برای درمان ریشه دندان به منظور نجات آن استفاده شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي