اشکان دژاگه محبوب‌ترين دومليتي فوتبال ايران

تاريخ : 4 اردیبهشت
جام جم آنلاين: ۲۴ بازي در رقابت‌هاي اين فصل بوندس‌ليگا، سه گل زده، هفت پاس گل و ۳۸ شوت به سمت دروازه‌ براي بازيكني كه در پست هافبك ـ مهاجم بازي مي‌كند، كارنامه‌اي قابل قبول در بوندس‌ليگا به شمار مي‌رود.
اشکان دژاگه محبوب‌ترين دومليتي فوتبال ايران, پورتال خبری فرهنگی گهر

 اشكان دژاگه با همين عملكرد خوب در وولفسبورگ ، نظر كارلوس كرش را براي بازي در تيم ملي ايران جلب كرد.

دژاگه هرچند اولين بازيكن دومليتي تاريخ فوتبال ايران نيست، اما فعلا محبوب‌ترين آنهاست. ناشناخته بودنش براي فوتبالدوستان ايراني و البته درخشش خيره‌كننده‌اش در همان اولين بازي ملي، با زدن دو گل به قطر باعث شده حالا خيلي‌ها او را يك پاي ثابت تيمي ببينند كه در مسير راهيابي به جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل گام برمي‌دارد.

نام دژاگه اولين بار در فصل ۲۰۰۵ـ۲۰۰۴ بوندس‌ليگا سر زبان‌ها افتاد؛ زماني كه او با پيراهن هرتابرلين در پنج دقيقه پاياني بازي بوخوم وارد زمين شد تا جوان‌ترين بازيكني باشد كه از سال ۱۸۹۲ تا آن زمان براي باشگاه هرتا به‌ميدان مي‌رفت.

جالب آن‌كه آن پنج دقيقه، تنها فرصتي بود كه براي بازي در فصل ۲۰۰۵ـ۲۰۰۴ بوندس‌ليگا به دژاگه داده شد. او آن‌زمان بيشتر در تركيب تيم دوم هرتابرلين به ميدان مي‌رفت.

به ثمر رساندن ۱۲ گل در ۲۳ بازي با پيراهن «هرتابرلين‌۲‌» باعث شد فالكو گاتز سرمربي وقت هرتا، نام دژاگه را براي فصل ۲۰۰۶ـ ۲۰۰۵ بوندس‌ليگا در ليست تيم اصلي قرار دهد.

هرچند اين بازيكن ايراني ـ آلماني در آن سال هم فقط در سه بازي براي تيم هرتابرلين بازي كرد، اما سه بار نيز در جام اينترتوتوي اروپا به ميدان رفت تا از اين حيث هم جوان‌ترين بازيكن تاريخ تيمش لقب بگيرد.

حضور پررنگ دژاگه در بوندس ليگا از فصل ۲۰۰۷ـ۲۰۰۶ آغاز شد، فصلي كه او در ۲۰ سالگي، ۲۵ بار براي هرتابرلين در بوندس ليگاي يك، جام حذفي آلمان و رقابت‌هاي اروپايي به ميدان رفت.

توانمندي‌هاي دژاگه به حدي بود كه او طي سال‌هاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، فرصت بازي در تمام رده‌هاي سني تيم ملي آلمان را به دست آورد؛ زير ۱۷ سال، زير ۱۸ سال، زير ۱۹ سال و زير ۲۰ سال.

۳۰ بازي با پيراهن تيم‌هاي ملي رده‌هاي سني مختلف آلمان و ۱۱ گل زده، در كنار تجربه بازي در بوندس‌ليگاي يك با پيراهن هرتابرلين، مسوولان وولفسبورگ را برآن داشت تا اشكان دژاگه را براي فصل ۲۰۰۸ـ۲۰۰۷ به خدمت بگيرند.

دژاگه، دومين بازيكن ايراني تاريخي وولفسبورگ است؛ چراكه ۲۷ سال قبل از او محمود ابراهيم‌زاده، بازيكن سابق تيم ملي ايران و باشگاه‌هاي شاهين بوشهر، ابومسلم خراسان و ذوب‌آهن اصفهان با قراردادي چهار ساله در سال ۱۹۸۰ به عضويت اين تيم درآمده بود.

با اين حال دژاگه در همان اولين فصل حضورش كاري كرد كه همه هواداران وولفسبورگ از حضور اين بازيكن ايراني و آلماني در تركيب تيم‌شان راضي باشند.

او فقط در ۳ بازي از ۳۴ بازي وولفسبورگ با پيراهن اين تيم به ميدان نرفت و با ۸ گلي كه براي تيم جديدش به ثمر رساند، نقش مهمي در صعود وولفسبورگ به جام يوفا ايفا كرد.

وولفسبورگ كه فصل قبل از آن با قرار گرفتن در رده پانزدهم جدول بوندس‌ليگا در خطر سقوط به بوندس‌ليگاي ۲ قرار داشت، در فصل ۲۰۰۸ـ۲۰۰۷ تيم پنجم بوندس‌ليگا شد و جواز حضور در جام يوفا را به دست آورد.

يك سال بعد از آن، روند رو به رشد وولفسبورگ در فصل ۲۰۰۹ـ ۲۰۰۸ همه كارشناسان فوتبال آلمان را خيره كرد.

اين تيم در رقابتي نزديك و شانه به شانه با بايرن مونيخ و شالكه‌ براي نخستين بار قهرمان بوندس‌ليگا شد تا افتخاري بزرگ نصيب دژاگه و ديگر بازيكنان آن سال وولفسبورگ شود.

دژاگه در آن فصل از اركان اصلي تيمش بود و در ۲۷ بازي با پيراهن اين تيم، سه بار نيز گلزني كرد.

سال ۲۰۰۹ براي دژاگه در سطح ملي هم يك سال فراموش‌نشدني بود؛ چراكه او با پيراهن شماره ۹ تيم ملي زير ۲۱ سال آلمان در رقابت‌هاي قهرماني اروپا شركت كرد و به همراه مانوئل نوير، جرمي بوآتنگ، سامي خديرا و مسعود اوزيل جام قهرماني را بالاي سر برد.

قهرماني در بوندس‌ليگا با پيراهن وولفسبورگ و قهرماني در اروپا با پيراهن تيم زير ۲۱ سال آلمان باعث شد تا كمتر فوتبالدوست ايراني با نام و چهره اشكان دژاگه ناآشنا باشد.

همان زمان زمزمه‌هايي مبني بر تمايل اشكان دژاگه به بازي در تيم ملي ايران سر زبان‌ها افتاد. سرمربي وقت تيم ملي، افشين قطبي، اولين كسي بود كه با قاطعيت از دعوت اشكان دژاگه صحبت كرد.

قطبي حتي چندين بار براي تماشاي بازي‌هاي دژاگه به آلمان رفت و با او درمورد حضورش در تيم ملي صحبت كرد، اما همه اين رفت و آمدها بي‌نتيجه بود چون در نهايت شرايط براي حضور او در ايران مهيا نشد.

اشکان دژاگه محبوب‌ترين دومليتي فوتبال ايران, پورتال خبری فرهنگی گهربرخي مي‌گفتند پدر اشكان بعد از صحبت با يكي از لژيونرهاي آلماني فوتبال ايران، پسرش را متقاعد كرده كه در زماني مناسب‌تر از شرايط آن روزهاي تيم ملي، در‌مورد اين موضوع مهم تصميم‌گيري كند، اما واقعيت اين بود كه مسوولان باشگاه وولفسبورگ اجازه حضور دژاگه در تيم ملي ايران را نداشتند.

بازي‌هاي جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۱۱، به دليل گرماي هواي قطر در فصلي برگزار شد كه رقابت‌هاي باشگاهي فوتبال در اروپا هم در اوج حساسيت خود بود. به همين خاطر هم وولفسبورگي‌ها اجازه ندادند بازيكن تاثيرگذارشان يك ماه دور از تركيب اصلي تيم‌شان باشد.

به اين ترتيب، دژاگه در حالي كه فصل‌هاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را هم به عنوان يكي از هافبك‌هاي تاثيرگذار وولفسبورگ سپري كرد و بيش از ۵۰ بار ديگر با پيراهن اين تيم به ميدان رفت، به فصل ۲۰۱۲ـ۲۰۱۱ رسيد.

او همچنان يكي از بازيكنان مورد اعتماد سرمربي مطرح وولفسبورگ، يعني فيليكس ماگات بود و در ايران هم كارلوس كرش سرشناس، مسووليت هدايت تيم ملي را در راه رسيدن به جام جهاني ۲۰۱۴ پذيرفته بود.

در چنين فضايي، سفر كرش به آلمان، حاوي اخبار خوشايندي براي فوتبالدوستان ايراني بود. مرد پرتغالي ضمن رضايت از سطح كيفي بازي دژاگه، او را براي حضور در تيم ملي ايران متقاعد كرد.

دژاگه هم البته مخالفتي با اين موضوع نكرد، فقط برخي مشكلات مثل خالكوبي‌هاي بدن و خدمت سربازي بود كه بايد مرتفع مي‌شد. عبور از همين مشكلات چند ماه زمان برد تا بالاخره دژاگه براي آخرين بازي تيم ملي در مرحله اول گروهي مقدماتي جام جهاني ۲۰۱۴ به ايران آمد.

او شبانه آمد و فقط يك جلسه با بقيه تمرين كرد، اما با وجود همه ناهماهنگي‌هايي كه ميان او و سايرين بود، بخوبي هيجانات ناشي از بازي در سرزمين مادري‌اش براي نخستين بار را كنترل كرد و در همان اولين ۹۰ دقيقه به چهره محبوب تيم بدل شد. او هر دو گل تيم ملي را زد تا خيلي زود خودش را در دل ميليون‌ها فوتبالدوست ايراني جا كند.

دژاگه در كنار اين عملكرد درخشان در رقابت‌هاي اين فصل بوندس‌ليگا هم يكي از بهترين‌هاي تيمش بوده و طي ۲۳ بازي با پيراهن وولفسبورگ در ۳۱ هفته گذشته، سه بار گلزني كرده و هفت بار هم پاس گل داده است. قطعا كرش در راه رسيدن تيم ملي به جام جهاني ۲۰۱۴، روي اشكان دژاگه حساب ويژه‌اي باز خواهد كرد.

 

گردآوری : گروه ورزش گــهــر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي