از چه شامپویی استفاده کنیم؟

دسته بندي : 💊 سلامت,پوست و مو
تاريخ : 4 مرداد

از چه شامپویی استفاده کنیم؟

از چه شامپویی استفاده کنیم؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

موهاي سالم و زيبا چيزي است که خيلي‌ها دنبالش هستند و يكي از بهترين روش‌ها براي رسيدن به آن، استفاده از شوينده‌هاي مناسب است.
پاي صحبت‌هاي دکتر مريم يوسفي، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي نشسته‌ايم تا نکاتي در مورد شوينده ي مناسب براي موها و استفاده درست از آن بياموزيم.

مکانيسم عمل شوينده‌ها چيست؟

وقتي شما بخواهيد بشقاب چربي را که در آن غذا خورده‌ايد بشوييد، از يک ماده شوينده استفاده مي‌کنيد که به‌طورکلي به اين مواد دترجنت مي‌گويند. اين مواد حاوي دو سر آب‌دوست و چربي‌دوست هستند که سر آب‌دوست آنها به ملکول‌هاي آب متصل شده و سرچربي دوست آنها به مواد چرب روي ظروف، پوست و… متصل مي‌شود و آنها را پاک مي‌کنند. پس مواد اصلي که در شوينده‌ها به کار مي‌رود، دترجنت‌ها و سورفاکتانت‌ها يا مواد فعال سطحي هستند. اين مواد از نظر بار الکتريکي به ۴ دسته تقسيم مي‌شوند:
– دسته اول بار الکتريکي منفي دارند، به نام مواد پاک‌کننده سطحي آنيوني.
– دسته دوم بار الکتريکي مثبت دارند، به نام مواد پاک‌کننده سطحي کاتيوني.
– دسته سوم بار الکتريکي مثبت و منفي دارند، به نام آمفوتريک.
– دسته چهارم بار الکتريکي ندارند و غيريوني هستند.

بايد در انتخاب نوع شوينده‌ها خيلي دقت کرد؟

بله، افراد بايد به نوع پوست خود دقت کنند که از کدام نوع است: خشک، چرب، ترکيبي يا معمولي؛ مثلا اگر کسي پوست چرب دارد بايد از شوينده‌‌اي استفاده کند که مواد آنيوني در آن به کار رفته تا چربي‌ها را از بين ببرد.
در شامپوها معمولا مواد آنيوني و کاتيوني را طوري ترکيب مي‌کنند که ميزان چربي‌زدايي آنها فرق کند و براي انواع‌ موهاي خشک، چرب و معمولي استفاده شود.

توصيه شما براي شستشوي موهاي مختلف چند بار در هفته است؟

بايد بگويم که ميزان شستشوي موها در هر فردي متفاوت است، ولي به طور کلي افرادي که موهاي معمولي دارند، شستشوي يک روز در ميان، يا دو روز يک بار مي‌تواند کافي باشد.
افرادي که موهاي چرب دارند، مي‌توانند هر روز موهايشان را بشويند. اما توصيه مي‌کنم که فقط يک دست شامپو بزنند، چون شامپوزدن مکرر سبب مي‌شود موهاي مرده‌اي که روي سر هستند و حتي تا ۳ ماه مي‌توانند روي سر باقي بمانند و بعد بريزيد، زودتر از موعد مقرر ريخته شوند. اين افراد بايد سعي کنند از شامپوهاي مخصوص موهاي چرب استفاده کنند تا چربي کف سرشان را بهتر پاک کند.
در مورد موهاي خشک، هفته‌اي ۲ بار شستن کافي است، همراه با شامپوي مخصوص موهاي خشک.

آيا اين باور درست است که هر از گاهي بايد نوع شامپو را عوض کرد؟

فرد بايد ببيند چه شامپويي با موهايش سازگار است. اگرشامپويي تمام انتظارات يک فرد را برآورده کند، دچار شوره ي سر نشود و موهايش را خوش‌حالت نگه دارد، ديگر نيازي به تعويض شامپو نبوده نيست، مگر اينکه فردي به دلخواه بخواهد شامپويش را عوض کند.

در مورد کساني که شوره‌ ي سر دارند چه طور؟ بايد از چه موادي استفاده کنند؟

در مورد اينکه آيا شامپوها مي‌توانند خاصيت درماني داشته باشند، يا براي ريزش مو مفيد باشند، بحث‌هاي زيادي وجود دارد. متخصصان پوست و مو يک نظر دارند و عوام، نظري ديگر. ولي به‌طور کلي، ما عقيده داريم که شامپوها خيلي نمي‌توانند در جلوگيري از ريزش مو موثر باشند، اگرچه موادي که در شامپوها به کار مي‌روند مي‌توانند مفيد باشند، ولي بيشتر جنبه تبليغاتي دارند و براي جلب توجه مشتريان از آنها استفاده مي‌شود مانند شامپوهاي حاوي سير، حنا و … ، نمي‌گوييم اثرشان صفر است، ولي بسيار کم اثر هستند.
ضمن اينکه بايد بدانيد شوره‌سر، خيلي به نوع شامپو بستگي ندارد و پس از سن بلوغ به واسطه ترشح چربي سر و سبوم، يک نوع قارچ در پوست سر رشد مي‌کند که معمولا مضر نبوده و با بدن سازگار است، اما در بعضي‌ها ايجاد شوره‌سر و در بعضي ديگر ايجاد التهاب مي‌کند.
براي اين افراد بايد از شامپوهاي ضدقارچ مانند شامپوهاي کتوکونازول، سلنيوم سولفايد و… استفاده کرد که پس از شستشو با اين شامپوها بايد از يک شامپوي ملايم مانند شامپوي بچه هم استفاده کنند. توصيه مي‌کنم از اين شامپوها هفته‌اي ۲ تا ۳ مرتبه و هر بار حدود ۵ دقيقه استفاده کنند که البته بسته به دستور پزشک فرق مي‌کند.

نظر شما در مورد مولتي‌ويتامين‌هاي موجود در بازار که ادعا شود براي ريزش مو مناسب هستند چيست؟

قبل از هر اقدامي بايد بدانيم علت ريزش مو چيست؟ اگر علت ريزش مو، فقط صفات مردانه باشد، قطعا مصرف اين مولتي‌ويتامين‌ها نمي‌تواند موثر باشد، اما خانم‌ها و افرادي که رژيم‌هاي لاغري سخت مي‌گيرند، به دليل اينکه دچار کمبود موادي چون روي، آهن، بيوتين و… مي‌شوند، به دستور پزشک متخصص پوست و مو مي‌توانند از مولتي‌ويتامين‌هاي مخصوص مو که حاوي کراتين، ژلاتين و ويتامين‌هاي گروه B هستند استفاده کنند تا از ريزش مو جلوگيري شود.

منبع:امروزآنلاین

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي