ارتباط میان سبک زندگی و سلامتی در چیست

اصلی ترین ارتباط میان سبک زندگی و سلامتی

گرچه شیوه زندگی نشسته و کم تحرک ۲۳ درصد از موارد مرگ و میر را شامل می شود، ولی محدودیت در فعالیت فیزیکی موجب چاقی و عامل بیشتر مرگ های ناشی از چاقی، بالا بودن کلسترول خون و پرفشاری است.لذا به عنوان یک عامل سببی، مسئول بیش از یک سوم مرگ های ناشی از بیماری های کرونری قلب، سرطان کولون و دیابت شناخته شده است.

ارتباط میان سبک زندگی و سلامتی در چیست, پورتال خبری فرهنگی گهر

در گذشته بیماری های انگلی و عفونی و ناتوانی انسان در درمان آن عامل اصلی مرگ و میر به شمار می آمد.اما در حال حاضر بیماری های غیر واگیر عامل مرگ و میر انسان شده است.بیماری های که حاصل شیوه زندگی غلط و کم تحرکی است. عواملی که موجب بیماری های غیر واگیر می شوند و تأثیر زیادی در مرگ و میر انسان را دارند؛ به خوبی بیانگر شیوه و سبک زندگی غلط جامعه امروزی است.این آمار در سال ۱۹۹۰ انجام شده است.

سبک زندگی درجامعه ما نیز تحت تاثیر ورود عادت ها و خرده فرهنگ هایی قرار گرفته است که بعضاً غیرمفید و حتی زیان بار بوده اند. روش هایی که ناخواسته سلامت روحی و جسمی مردم را تحت تاثیرقرار داده و گرایش به الگوهای ناصحیح را امری عادی جلوه می دهد.
تغییر سبک زندگی در مصرف غذا وافزوده شدن رستوران هایی که غذای بی کیفیت با کالری و چربی بالا تحت عنوان فست فود عرضه می کنند، رشد آمار افرادی که از سنین کودکی و نوجوانی اضافه وزن دارند را بالا می برد لذا دور از انتظار نیست که سن ابتلا به بیماری و سکته قلبی در جامعه کاهش یابد!.

تبلیغ و گسترش مصرف تنقلات باکالری بالا و سرطان زا، و جایگزین شدن نوشابه به جای نوشیدنی های سالم که مصرف سرانه آن از میانگین جهانی بیشتر است، موجب شده تا میزان بیماری های قندی، سرطان های معده، چربی و فشارخون و… جزو لاینفک زندگی ایرانیان گردد.
تغییرسبک زندگی امروز در نوع استفاده از وسایل نقلیه، ساخت و سازهای غیراصولی و بی توجهی به محیط زیست به سبب منافع اقتصادی، موجب گسترش آلودگی هوا در کلان شهرهایی شده که درصد قابل توجهی از جمعیت کشور را در خود جای داده اند.

افزایش مرگ و میر و بیماری های مختلف تنفسی، تاثیر منفی بردوران بارداری زنان، متولد شدن نوزادان با مشکلات فراوان ژنتیکی، شیوع انواع سرطان ها و… از جمله تاثیرات منفی بر زندگی و سلامت جسمی عامه مردم می باشد.

افزایش استرس های شغلی، افزایش آمار تنش های خانوادگی، تغییر درنوع رفتارها و بازتعریف جدید از روابط میان اعضای خانواده، موجب سردی و جدایی گردیده است. به طوری که گرایش به تشکیل خانواده و ازدواج کاهش و میزان طلاق ها درجامعه روبه افزایش گذاشته است.
تا وقتی در این سبک از زندگی، دسترسی به غذاهای سالم یا محیط های ورزشی با مشکل روبه رو است، اما دسترسی به دخانیات یا غذای غیرسالم به سادگی مقدور است و تا زمانی که مشکلات خانوادگی براثرفشارهای مالی و معیشتی روبه افزایش است، باید انتظار داشت جامعه هر روز بیشتر شاهد خسارت های سنگین مالی،جانی وروانی ناشی از این الگوهای غلط باشد.
ما امروز نیاز به الگوسازی منطبق با موازین بهداشت جسمی و روحی داریم و از آن مهم تر باید با رعایت این الگوها در محیط خانواده زمینه تغییر رفتارهای غلط را به طور ریشه ای درمان کنیم و امیدوار بود که نسلی سالم داشته باشیم.

تعریفی از سبک زندگی و سلامتی

به عنوان مثال وقتی پدر و مادر چاقی مفرط دارند و غذاهای ناسالم در منزل به طور متداول مصرف می شود و یا نوع رفتاروالدین بیانگر رفتارهای سرد و نامناسب باشد نباید انتظار اصلاح الگوی جسمی و روانی را در کودکان آن خانواده داشت.
نکته مهم آن است که تقریبا همه افراد از آثار زیان بار و منفی این نوع زندگی اطلاع دارند، اما هر کدام از افراد جامعه به نوعی رفتار خود را توجیه می کنند یا قادر به تغییر شرایط نیستند.
همین پیچیدگی عوامل خطرساز است که مهار بیماری های جسمی و روانی را بسیار مشکل می کند، به طوری که بدون یک عزم ملی و هماهنگی بین دستگاه ها و سازمان هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در این مسئله دخیل هستند، بعید است که بتوان بر این مشکلات فائق آمد و سبک زندگی را به طور صحیح مدیریت کرد.
سبک زندگی امروز ما در حقیقت نشأت گرفته از فرهنگی است که در میان جامعه رواج پیدا کرده است.

لذا هرچه هنجارهای فرهنگی و رفتارهای صحیح و توصیه شده در مدل های سبک زندگی را آموزش دهیم و برآن تاکید کنیم، نگرش جامعه در بلند مدت به چنین مسائلی تغییر خواهد یافت. آموزش فصل اول تغییر سبک زندگی است که نیاز به تامل و تحمل دارد و امید است برنامه ریزان فرهنگی کشور اهمیت و ضرورت این مهم را دریافته باشند.

در تحقیق برونر سطوح بالای استرس نشان دهنده عدم کنترل طولانی مدتی بود که موجب اضطراب و سردردهای طولانی مدت و مقاوم می شد. او استرس را مسوول دامنه گسترده ای از تغییرات فیزیولوژیک خطر بیشتر بیماری میگرن می دانست.

عادت های غیرسالم مردم موجب ایجاد مخاطرات بهداشتی خود خواسته برای آنها می شود و وقتی که این رفتارها موجب بیماری یا مرگ شود، می توان سبک زندگی قربانی را عامل مؤثر یا موجب بیماری یا مرگ او دانست.

موانع رعایت سبک زندگی سالم کدامند؟

مهم ترین موانع رعایت سبک زندگی سالم، شامل نحوه تعریف و پذیرش مفهوم آن و نیز توان افراد(به ویژه اقشار با وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین) برای  رعایت یک سبک زندگی سالم است.

سبک زندگی افراد محصول ترکیبی از انتخاب ها، شانس ها و منابع در اختیار آنها می باشد.

شرایط زندگی با منابع، جریان زندگی با الگوی رفتاری، سبک زندگی با الگوی اداره زندگی و شانس های زندگی با احتمال تطابق ساختاری سبک زندگی و شرایط زندگی در ارتباط است.

شرایط محیطی(فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی،…) محیط زندگی افراد، از مهم ترین عوامل تعیین کننده سبک زندگی آنها است.

یک سبک زندگی سالم باید به عنوان تعریفی عمومی از رفتار افراد در سه بعد فردی، محیطی(خانواده، همسالان، محله، محل کار) و رابطه بین افراد و محیط زندگی آنان درنظرگرفته شود.

سبک زندگی سالم تلاشی است برای ایجاد تعادل منطقی و آگاهانه بین اقداماتی که هر فرد برای اصلاح یا بهبود سلامت خود، سلامت دیگران و سلامت محیط زندگی اش انجام می دهد.دکتر حسین ملک افضلی یکشنبه در نشست علمی بررسی عوامل اجتماعی موثر حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود:با توسعه کشور و افزایش خدمات بهداشتی، دوره مرگ و میر ناشی از دیفتری، سرخک، اسهال و نظایر آن سپری شده و امروزه با سکته های قلبی, مغزی, سرطان ها ,مشکلات اعصاب و روان مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: افزایش جمعیت، صنعتی شدن، مهاجرت و برنامه های کنترل جمعیت الگوی بیماری ها را تغییر داده است و همت مسوولان و مردم برای پیشگیری از بیماری های نوین ضرورت دارد.
وی نقش دانشگاه های پزشکی را در معرفی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت مهم دانست و اظهار کرد: امروزه سلامت مردم فقط در گرو وزارت بهداشت و درمان نیست بلکه بخش های مختلف دولتی، خصوصی و رسانه ها در زمینه سلامتی و پیشگیری از بیماری ها رسالت دارند.

وی سواد آموزی و توسعه خدمات بهداشتی درمانی در روستاها از طریق استقرار خانه های بهداشت را از افتخارات نظام اسلامی برشمرد و ادامه داد:این اقدامات، با گسترش عدالت در رفاه اجتماعی، بیماری ها و مرگ و میرها را کاهش داده است.
این استاد دانشگاه، کاهش قابل توجه مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در پی فعالیت خانه های بهداشت در کشور را برنامه و برند خاص ایران اسلامی دانست و گفت:بنا به اقرار رئیس یونیسف، کشور ما حتی در زمان جنگ، در حوزه درمان و سلامت کارهای زیربنایی خوبی انجام داده است.

مطالعات جدید نشان داده است که داشتن سبک زندگی سالم‌تر می‌تواند موجب افزایش عملکرد اجرایی مغز، یا قدرت ذهن در اعمال خودکنترلی، تعیین و تحقق اهداف، و حل مسائل و مشکلات شود. یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد این ارتباط یک حلقه بازخوردی است، بدین معنا که عملکرد اجرایی بیشتر موجب می‌شود فرد سبک زندگی سالم تری داشته باشد و در مقابل، عملکرد اجرایی‌اش بهبود می‌یابد. دکتر جولیا آلن در این باره می‌گوید: «افرادی که در سبک زندگی شان تغییر ایجاد می‌کنند، به عنوان مثال در فعالیت فیزیکی شرکت کرده، کمتر غذاهای فرآوری شده خورده یا بیشتر میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، می‌توانند به مرور زمان شاهد بهبود عملکرد مغزی‌شان باشند و با افزاش سن، سلامت خود را حفظ کنند».

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي