احضاریه دادسرا برای تهمینه میلانی

تاريخ : 23 دی

احضاریه دادسرا برای تهمینه میلانی

احضاریه دادسرا برای تهمینه میلانی, پورتال خبری فرهنگی گهر

احضاریه دادسرا برای تهمینه میلانی

روز گذشته احضاريه‌يي از دادسراي فرهنگ و رسانه به دست تهمينه ميلاني، نويسنده و كارگردان سينما رسيد. در اين احضاريه آمده بود او به دليل انتشار فيلمنامه «شهرزاد» بايد ظرف سه روز خودش را به دادسراي فرهنگ و رسانه برساند.

تهمينه ميلاني  درباره اين احضاريه گفت: وقتي فيلمنامه «شهرزاد زن هزار و يك شب» را با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر كردم، به خاطر متن باشكوه و حماسي آن كه حاصل سه سال از عمرم است، منتظر تشويق و تقدير بودم، اما متاسفانه روز گذشته احضاريه‌يي به دست من رسيد كه از ديدن آن دچار شوك شدم. در اين احضاريه اعلام شده بود من با اين كتاب كه توسط انتشارات كتابسرا منتشر شده به تبليغ عليه نظام پرداخته‌ام.

اين اتهام اخير يكي از چهار اتهامي است كه در سال ٨١ نيز به تهمينه ميلاني نسبت داده شده بود و با اينكه اين كارگردان ١٢ سال پيش نيز تجربه مشابهي درباره فيلم «نيمه‌پنهان» داشته با اظهار تعجب درباره اين اتهام افزود: اين كتاب تمام مراحل قانوني را براي انتشار طي كرده و در تابستان سال ۹۳ منتشر شده است. من اميدوار بودم كه روزي بتوانم فيلمنامه «شهرزاد» را بسازم و حتي به بنياد سينمايي فارابي هم پيشنهاد كردم از آن به عنوان يك اثر فاخر حمايت كند؛ چون معتقدم فيلمنامه «شهرزاد» حتي قابليت اين را دارد كه به عنوان يك سريال بين‌المللي مقابل دوربين برود.

نامه تهمينه ميلانی به گلشيفته فراهانی؟

اين فيلمنامه روايت حماسي بانويي را نقل مي‌كند كه چگونه با درايت، خرد و هنر به مقابله با خشونت و خونريزي مي‌پردازد. من فيلمنامه «شهرزاد» را با الهام از داستان «هزار و يك شب» و «تلخون» صمد بهرنگي نوشتم و خوشحال بودم كه در دولت تدبير و اميد، اين كار پس از سال‌ها توانسته مجوز بگيرد و عرضه شود.»

ايوبي معتقد است اين احضاريه يك سوءتفاهم است

تهمينه ميلاني كه به محض دريافت احضاريه از دادگاه رسانه، حجت‌الله ايوبي، معاون سينمايي وزارت ارشاد را در جريان اين اتفاق قرار داده‌است، گفت: «وقتي احضاريه به دستم رسيد فكر كردم كه با آقاي ايوبي درباره اين موضوع مشورت كنم. خوشبختانه ايشان هم ضمن ابراز همدردي با من قول دادند كه از هر كمكي كه در توان معاونت سينمايي براي حل اين مساله باشد، دريغ نخواهد كرد و تاكيد كرد مشكلاتي كه براي فيلمنامه «شهرزاد» پيش آمده سوء‌تفاهمي بيش نيست و به زودي حل خواهد شد. تهمينه ميلاني ضمن ابراز خوشحالي از همدلي ايوبي به عنوان يك مقام مسوول سينمايي گفت: «خوشحالم كه با وجود همه اين مشكلاتي كه بر سر راه فيلمسازان وجود دارد، حداقل مسوولان وزارت ارشاد و معاونان فرهنگي دولت آقاي روحاني، با ما همدلي مي‌كنند و همين براي ما مايه دلگرمي است.»

تهيه‌كنندگان ترك دنبال ساخت شهرزاد هستند

تهمينه ميلاني كه فيلمنامه «شهرزاد»ش به زبان تركي و انگليسي نيز ترجمه شده، مي‌گويد: خوشبختانه اين فيلمنامه وقتي به دو زبان ترجمه شد، از طريق مسوول فرهنگي آنكارا در اختيار يك تهيه‌كننده اهل تركيه به نام «… زينب» قرار گرفت تا در صورت توافق در قالب يك اثر مشترك فرهنگي بين ايران و تركيه تهيه شود. اين تهيه‌كننده معتبر پيش از اين فيلم‌هاي فيلمساز برجسته تركيه، نوري بيگله جيلان را تهيه كرده و در مجامع سينمايي جهان بسيار شناخته شده است اما من فعلا دست نگه داشته‌ام با جلب نظر مسوولان جديد بنياد سينمايي با تامل بيشتري به اين پيشنهاد پاسخ بدهم.

پنج سال از زندگي‌ام گرفتار دادگاه‌ها بودم

تهمينه ميلاني ١٢ سال پيش يعني درست در سال ۱۳٨١ كه روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب يكي پس از ديگري توقيف مي‌شدند به خاطر ساخت فيلم «نيمه‌پنهان» در حالي كه اين فيلم بر پرده سينماها بود، دستگير شد. ميلاني در پاسخ به اين سوال كه پيش از اين نيز او را با اتهاماتي مشابه به خاطر ساخت فيلم «نيمه‌پنهان» راهي زندان كردند به «اعتماد» گفت: متاسفانه در آن سال من براي فيلمي به زندان افتادم و پنچ سال گرفتار دادگاه‌ها شدم كه هم پروانه ساخت داشت و هم پروانه نمايش.

آنها مرا متهم به «اقدام عليه امنيت ملي، محاربه با خدا، همكاري با گروه‌هاي معاند و تشويش اذهان عمومي از طريق آثارهنري» كردند و بعد از دستگيري، چهار روز را در انفرادي و چهار روز را در بند عمومي زندان اوين به سر بردم. ميلاني درباره سرنوشت آن پرونده گفت: «قاضي آن پرونده بعد از پنج سال اعلام كرد كه مدارك كافي براي اتهامات وجود ندارد و من تبرئه شدم.»

«نيمه‌پنهان» فيلمي بود كه تهمينه ميلاني آن را با اقتباسي آزاد از رمان فريده گلبو با عنوان «بعد از عشق» ساخته بود. اين فيلم درباره زني به نام فرشته است كه در آستانه رسيدگي همسرش، در مقام نماينده رياست‌جمهوري، به پرونده قضايي يك زن محكوم به اعدام، دفترچه خاطراتش را به او مي‌دهد. خسرو در دفتر مي‌خواند كه فرشته كه در سال‌هاي ۵۸-۵۹ دانشجو بوده، جذب گروه‌هاي سياسي چپ شده و به عنوان هوادار فعاليت كرده است.

هيچ نامه‌يي به گلشيفته فراهاني ننوشتم

همچنين در هفته‌هاي اخير مطالبي از قول تهمينه ميلاني با عنوان «نامه‌يي به دخترم گلشيفته فراهاني» در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد كه اين كارگردان سينما ضمن تكذيب اين نامه گفت: نگارش اين نامه از طرف من به هيچ عنوان صحت ندارد. اين مطلب و مطالب مشابه آن براي ترور شخصيت فرهنگي و هنري من منتشر مي‌شود و كاملا مشخص است كه عده‌يي دنبال خراب كردن من هستند.

كارگردان «سوپراستار» ادامه داد: «كساني كه من را مي‌شناسند متوجه مي‌شوند كه اين نامه لحن و ادبيات من را ندارد. من هرگز در هيچ نوشته‌يي با لحن دستوري و تحكمي با كسي حرف نمي‌زنم». او سپس افزود: «قضاوت كردن كار هر كسي نيست و من به خودم اجازه نمي‌دهم درباره رفتار و زندگي كسي داوري كنم.»

اعتياد زنان، سوژه بعدي فيلم ميلاني

تهمينه ميلاني اين روزها مشغوليت‌هاي ديگري هم دارد، هم فيلمنامه مي‌نويسد، هم پژوهش مي‌كند و هم چند پروژه معماري و عمراني در دست دارد. او در پاسخ به اينكه موضوع فيلم تازه‌اش چيست، گفت: « اميدوارم با حل شدن مسائل پيش روي توليد فيلمنامه «تنهايي پرهياهو» كه موضوعي ملي- ميهني دارد ساخت آن را در جنوب كشور و با بازيگراني اهل همين منطقه شروع كنيم.

تهمينه ميلاني كه بسياري بي‌شك با شنيدن نامش به ياد آثاري مي‌افتند كه تم اصلي آنها مسائل «زنان» است، ادامه داد: «سوژه‌يي كه اين روزها ذهنم را درگير كرده، اعتياد زنان و دلايل بالا بودن آمار اعتياد در ميان آنهاست. در حال حاضر نيز مشغول بررسي، پژوهش و نگارش فيلمنامه‌يي درباره اين موضوع هستم كه چه اتفاقي افتاده كه اعتياد كه روزگاري گريبانگير طبقات ضعيف اقتصادي در كشور بود، اين روزها همه طبقات اقتصادي و فرهنگي جامعه، علي‌الخصوص قشر مرفه را درگير كرده است.»

ميلاني پس از پايان اين پژوهش‌ها و مطالعات، قصد دارد روايت جديدي از اين معضل اجتماعي در جامعه امروز ايران در قالب يك فيلمنامه جلوي دوربين ببرد. او درباره انگيزه نگارش اين فيلمنامه افزود: «سال گذشته در ديداري با وزير محترم كشور كه در خانه سينما برگزار شد من با آمار و تصاويري درباره اعتياد زنان روبه‌رو شدم كه بسيار متاثرم كرد و همان لحظه تصميم گرفتم با توجه با حاد شدن اين معضل اجتماعي روي آن تمركز كنم و فيلمي داستاني با اين موضوع بسازم.»

مردم پشتيبان واقعي من هستند

آخرين فيلمي كه از تهمينه ميلاني روي پرده سينماهاي ايران رفت، «آتش‌بس٢» نام داشت كه توانست فروش بسيار خوبي داشته باشد. ميلاني درباره اين فيلم به اعتماد گفت: «همان‌طور كه مي‌دانيد «آتش‌بس٢» به نسبت فيلم‌هاي ديگر، تبليغات بسيار محدودي داشت اما با وجود اين توانست با استقبال مردم روبه‌رو شود و به فروش پنج ميلياردي نزديك شود. من از مردم بابت حمايت‌شان از آثارم سپاسگزارم و بسيار خوشحالم كه اگر حمايت‌هاي ديگر ندارم اما پشتيباني مردم هميشه همراه من بوده است. اگرچه انگار قرار نيست هيچ خوشحالي‌اي در اينجا پايدار باشد و اتفاقات اخير لذت اين شيريني را از من گرفت.»

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي