آنچه زنان شاغل باید بخورند

تاريخ : 13 مرداد

مصرف ۵ عنصر غذایی در طول زندگی زنان به ویژه آنهایی که شاغل هستند در بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان، کم خونی و بی حالی جلوگیری می‌کند.

مریم مهرآزی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تمام زنان به‌ویژه زنان شاغل باید در طول عمر خود ۵ ماده غذایی حاوی آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین K، فولات و ویتامین D را در زنجیره غذایی خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی تهیه انواع سبزی و غذاهای متنوع را کاری سخت می‌دانند، افزود: این در حالی است که تمام این ویتامین‌ها و املاح در خوار و بارفروشی‌ها و دانه‌های خوراکی به راحتی یافت می‌شود.

عضو انجمن تغذیه ایران، کمبود آهن را یکی از معمول‌ترین نارسایی‌های غذایی در زنان برشمرد و افزود: کمبود آهن سبب کم‌خونی و کاهش سطح انرژی به دلیل کاهش اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها می‌شود در حالی که آهن در بیشتر سبزیهای برگ‌سبز پیدا می‌شود.

به گفته مهرآزی، چغندر برگی، کاهوی معمولی و خردل سبز منبع خوبی برای تأمین آهن بدن است.

آنچه زنان شاغل باید بخورند, پورتال خبری فرهنگی گهر

منیزیم یکی دیگر از مواد مورد نیاز بدن است که در سبزیهای برگ سبز مانند اسفناج و شلغم سبز یافت می‌شود.

این متخصص تغذیه در مورد نقش منیزیم در بدن گفت: منیزیم در فرآیندهای بیولوژیک بدن نقش مهم ایفا می‌کند و در پایین آوردن فشار خون، شل شدن عضلات، کاهش استرس، کاهش دردهای میگرنی و کمک به خواب راحت‌تر بسیار مفید بوده و حتی در پیشگیری از پوکی استخوان نیز موثر است.

وی پتاسیم را در تقویت استحکام استخوان‌ها و عملکرد بهتر ماهیچه‌ها موثر دانست و افزود: مطالعات نشان داده که در دوران قبل و بعد از یائسگی، ارتباط زیادی بین رژیم غذایی حاوی پتاسیم و تراکم ماده معدنی استخوان وجود دارد و این ماده در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار موثر است.

مهرآزی گفت: فولات (گروه ویتامین‌های B) در ساختن و حفاظت DNA، تولید خون جدید و تشکیل سلول بسیار نقش دارد و حتی خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را در افراد پایین می‌آورد.

به گفته این متخصص تغذیه، کلم بروکلی منبع خوبی از فولات بوده و مصرف آن در زنان باردار به رشد و توسعه صحیح سیستم عصبی جنین بسیار کمک می‌کند.

 

منبع: فارس

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي