آشنایی با دارو هایی که باعث سقط جنین می شوند

دارو هایی که باعث سقط جنین می شوند

سقط جنین گاهی بر اساس شرایط موجود یکی از روش هایی است که باید به آن اندیشید. این در حالی است که در برخی دیگر از موقع مادران با استفاده از قرص های سقط جنین، شاهد مرگ جنین خود خواهند بود. در ادامه با قرص های سقط جنین آشنا خواهید شد.

آشنایی با دارو هایی که باعث سقط جنین می شوند

چه دارو هایی باعث سقط جنین می شوند ؟

قرص میفپریستون

بیاد داشته باشید که قرص میفپریستون برای سقط جنین افرادی که در هفته دهم بارداری و یا زود تر هستند موثر است. اگر بارداری شما پیشرفته تر از هفته دهم است بهترین راه این است که به یک مرکز پزشکی مراجعه کنید.

ترکیب دارو های میفپریستون و میزوپروستول برای سقط جنین کاملا موثر است. (ترکیب این دارو دقت 95 درصدی در ایجاد نتیجه دلخواه شما دارد)

قرص دینوپروستون

دینوپروستون برای سقط جنین در هفته های 12 تا 20 بارداری استفاده میشود. به علاوه قرص دینوپروستون تا هفته 28 بارداری برای خارج کردن باقیمانده های جنین در واژن در صورت سقط مورد استفاده است. این قرص باعث میشود تا رحم منقبض شود و محتویات آن را خارج کند، محتویاتی همچون باقیمانده های جنین سقط شده.

قرص اکسی توسین

اکسی توسین دارای نام های دیگری اعم از : سینتوسینون، سینتوسین، سینپاتین، ایبوفامین، اوراستین، پیتوسین، اوتردین و… میباشد.

استفاده از اکسی توسین برای سقط جنین باید به گونه ای باشد که مستقیم جذب بدن شود، بطوریکه قرص باید در دهان قرار بگیرد تا پس از مدتی جذب شود. (قرص نباید خورده شود، باید در کنار لپ قرار بگیرد تا به مرور جذب شود)

سقط جنین با قرص اکسی توسین برای افرادی که بارداری آن ها نهایتا در هفته 4 یا 5 است میتواند موثر باشد.

قرص سایتوتک

با روی کار آمدن دارو های غیر تزریقی و کم عارضه تر مثل میزوپرستول Misoprostol با نام تجاری سایتوتک Cytotec درد سر این فرایند کاهش یافت.

قرص های میزوپروستول با نام تجاری سیتوتک یا سایتوتک Cytotec به شکل قرص خوراکی ۲۰۰ میکروگرمی وجود دارد و اولین بار از آن برای درمان زخمهای معده استفاده شده است. در یک تحقیق مشخص شد که مصرف حداکثر ۶۰۰ میکروگرم آن بصورت واژینال و یا ۸۰۰ گرم آن بصورت خوراکی تا ۹۵ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می شود. میزوپروستول با نام میزوتک یا میزو گلندیندر قالب قرص های 100 و 200 میکروگرمی در ایران تولید میگردد نام تجاری آن سیتوتک یا سایتوتک می باشد.

قرص ال دی

قرص ضد بارداری ال دی عمدتاً به منظور جلوگيري از بارداري به كار مي رود، ولي براي پيشگيري از بروز سرطان تخمدان يا آندومتر، كاهش كيست هاي تخمداني، بيماري خوش خيم فيبروكيستيك پستان، منظم ساختم دوره قاعدگي، كاهش حجم خون قاعدگي، كاهش فشارهاي روحي قبل از قاعدگي و كاهش تعداد دفعات قاعدگي دردناك نيز مفيد است.

قرص متیل اگونوین

قرص متیل اگونوین و یا آمپول متیل اگونوین به منظور پیشگیری و درمان خونریزی پس از زایمان یا سقط جنین به کار برده می شود. این دارو در درمان سقط ناقص نیز ممکن است بکار برده شود.

قرص اچ دی

قرص اچ دی معمولاً به عنوان داروی خوراکی پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود اما مصارف دیگر نیز دارد. این فراورده دارای ترکیبات استروژنی و پروژستینی است. این دارو در زنان جوان زیر ۲۰ سال و یا کسانی که می‌خواهند پیش از نخستین بارداری، مدتی طولانی دارو مصرف کنند توصیه نمی‌شود بلکه قرص ال دی بیشتر توصیه می‌شود.

مصرف قرص اچ دی به مدت طولانی احتمال خطر بروز سرطان پستان را افزایش می‌دهد. امروزه مصرف نوع ال دی به دلیل داشتن هورمون کم‌تر دارای عوارض کمی است، متداول‌تر است. قرص HD به دلیل داشتن هورمون زیاد و عوارض و مشکلات بیشتری که دارد بغیر از موارد خاص تجویز نمی‌شود.

قرص آسپرین

یکی از قرص هایی که خانم ها فکر می کنند در طول بارداری مشکل ساز نیست آسپرین است. اما برخلاف تصور عموم، آسپرین عوارض جانبی زیادی دارد.

مصرف ۵ تا ۶ قرص آسپرین در روز با آب برای سقط جنین طبیعی همراه با سایر روش های سقط جنین طبیعی لازم است. برای موفقیت، شما نیاز به آووکادو، میخک، جعفری، قهوه، زنجبیل، و انجیر در رژیم غذایی روزانه خود دارید.

آمپول متوتروکسات

سقط جنین با متوتروکسات به این شیوه عمل میکند که از رشد سلول های جنین جلوگیری میکند و بدین ترتیب باعث سقط میشود که البته استفاده از این روش برای مراحل اولیه بارداری موثر است. در یک بازه زمانی چند روزه تا چند هفته ای از موقع تزریق متوتروکسات فرایند سقط جنین انجام میشود.

دوز مناسب متوتروکسات برای هر خانمی با توجه به وزن و قد او محاسبه میشود. زمانی که متوتروکسات اثر خود را میگذارد با فولیک اسید تداخل ایجاد میکند و از تکثیر سلول ها جلوگیری کرده و بارداری را دچار مشکل میکند. اگر از متوتروکسات در هفته های اول بارداری استفاده شود میتواند برای سقط جنین کاربرد داشته باشد. (اگر پس از مصرف داروی متوتروکسات همچنان سقط جنین صورت نگیرد و بارداری ادامه پیدا کند امکان اینکه نوزاد با نقص بدنیا بیاید زیاد است.)

سقط جنین معمولا 2 تا 6 هفته پس از تزریق متوتروکسات زمانی که رحم جنین را پس میزند رخ میدهد. البته زمان خارج شدن بافت جنینی قابل پیش بینی نیست. ممکن است در هر زمانی در شبانه روز و یا در هر جایی اتفاق بیافتد.

آمپول پروستاگلاندین

پروستاگلاندین یکی دیگر از دارو های سقط جنین بشمار میرود. این آمپول هم مانند همه ی دارو های دیگر علاوه بر اینکه مشکلی را حل میکند (که در این مورد سقط جنین میباشد) عوارضی نیز دارد.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه