آخرین خبرها از زلزله بوشهر

الف: ساعت ۱۶:۲۲ سه شنبه ۲۰ فروردین ۹۲، زلزله ای به قدرت ۶.۱ ریشتر کاکی در استان بوشهر را لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مرکز این زلزله را در ۱۶ کیلومتری کاکی، ۲۷ کیلومتری خورموج در استان بوشهر و ۸۰۱ کیلومتری تهران اعلام کرده است. همچنین زلزله ای به قدرت ۴.۲ ریشتر ساعت ۱۶:۴۸ دقیقه در همان محدوده و در خورموج ثبت شد. از آن پس تاکنون چند پس لرزه نسبتا شدید دراین منطقه احساس شده است. کاکی و خورموج از شهرهای شهرستان دشتی در استان بوشهر هستند.

بیشترین خسارت در خورموج
به گزارش ایسنا، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری در بوشهر، از اعزام ۲۰ تیم عملیاتی به مناطق زلزله‌زده خبر داد. محمود مظفر همچنین گفت: در حال حاضر ۱۰۰ امدادگر در محل حادثه حضور دارند.

وی با بیان اینکه بیشتر خسارت در منطقه «خورموج» بوده است، گفت: بر اساس گزارشات اولیه، یک روستا با نام «باغان» در این زلزله به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است. به گفته مظفر، بیشترین تخریب‌ها بر اساس گزارشات اولیه در روستای «سنا» و «باغان» بوده است. رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر همچنین اظهار کرد: تعدادی از مردم این منطقه نیز مجروح شده‌اند.

شهر شنبه از حالت عادی خارج شده است
به گزارش فارس، ابراهیم درویشی بخشدار شنبه با اشاره به وضعیت تخریبی زیاد شهر شنبه گفت: به دلیل زلزله ۶.۱ ریشتری شهر از شرایط عادی خارج شده است و مردم به خیابان‌ها ریخته‌اند. وی با اشاره به اینکه تخریب‌های منازل زیاد است افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر به بیمارستان انتقال یافته‌اند. وی افزود: سیستم آبرسانی و برق منطقه‌ای شنبه نیز بر اثر زلزله قطع شده است. مردم شنبه خواهان ارسال سریع کمک‌های امدادی هستند.

ارتباط زمین لرزه با نیروگاه اتمی کذب محض است
به گزارش مهر استاندار بوشهر گفت: در حال حاضر همه نیروهای امدادی استان بوشهر در حال کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتی هستند. فریدون حسنوند اظهار داشت: به منظور کمک به مناطق زلزله‌زدگان شهرستان دشتی، عملیات امداد و نجات آغاز شده و تلاش برای کمک به آسیب دیدگان این مناطق با جدیت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر گزارشی از خسارات این زمین لرزه در دست نیست و فعلا همه تمرکز خود را برای کمک‌رسانی به این منطقه قرار داده‌ایم و پس از پایان عملیات امداد و نجات به بررسی خسارات این زمین لرزه خواهیم پرداخت. استاندار بوشهر همچنین خاطرنشان ساخت: آمار دقیقی از تلفات این زمین‌لرزه در دست نیست.

وی در ارتباط با وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر نیز بیان داشت: مرکز این زمین‌لرزه با نیروگاه اتمی بوشهر فاصله زیادی دارد و هیچ ارتباطی بین این زمین لرزه و نیروگاه اتمی وجود نداشته و خبرهایی که در این زمینه منتشر شده، کذب است.

۳۱ کشته در زلزله دشتی
فارس نوشت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: زلزله ۶.۱ ریشتری دشتی تاکنون ۳۱ نفر کشته بر جای گذاشته است. تجهیزان پزشکی شامل آمبولانس، پزشک و نیروهای امدادی به مناطق زلزله‌زده فرستاده‌ شده‌ است.

غلامرضا حیدری گفت: ۲۲ آمبولانس به مناطق زلزله‌زده فرستاده‌ایم و همکاران بهداشت محیط و بیماری‌های عفونی‌ هم در منطقه حضور دارند. درمان‌های اولیه را در محل انجام می‌دهیم و اگر نیاز به درمان‌های تخصصی بود افراد مجروح را به بوشهر اعزام می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: امکانات ما برای درمان مجروحان کافیست اما نیروهای پزشکی اصفهان و شیراز هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

خسارت جانی زلزله بوشهر بالا نبوده است
به گزارش ایسنا، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: شدت زلزله بوشهر قابل توجه بوده است، اما خوشبختانه خسارت جانی آن چندان بالا نبوده است. دکتر سیدحسن امامی رضوی در حاشیه نشست دست‌اندرکاران طرح توسعه پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع که با حضور رییس جمهور برگزار شد، در جمع خبرنگاران در رابطه با زلزله ۶.۱ ریشتری بوشهر، گفت: در جریان این زلزله، بوشهر صدمه ندیده است، بلکه شهرستان کاکی در ۶۰ کیلومتری بوشهر دچار خسارات شده است. وی افزود: نیروهای کمکی از شیراز و اهواز آماده هستند که در صورت لزوم اعزام می‌شوند.

استاندار بوشهر آخرین آمار کشته‌شدگان زلزله این استان را اعلام کرد. حسنوند در این‌باره، گفت: بر اساس آخرین آمارها ۳۰ تن از شهروندان در این زلزله جان خود را از دست داده و بیش از ۸۰۰ تن نیز مجروح شدند که عمده آنان به شکل سرپایی خدمات درمانی دریافت کرده‌اند. استاندار بوشهر، ادامه داد: در حال حاضر به دنبال اعزام مجروحان این زلزله به سایر بیمارستان‌های استان بوشهر هستیم.

وی افزود: شخص رییس‌جمهور دستور مستقیم مبنی بر رسیدگی و امدادرسانی به زلزله‌زدگان را داده است. حسنوند هم‌چنین با اشاره به احتمال محبوس شدن تعدادی از زلزله‌زدگان در زیر آوار، اظهارکرد: عملیات امداد و نجات برای خارج کردن این افراد از زیر آوار ادامه دارد.

اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان بوشهر
به گزارش ایسنا، معاون عمرانی استاندار بوشهر، مهم‌ترین لوازم مورد نیاز زلزله‌زدگان استان بوشهر را اعلام کرد. رستمی درخصوص لوازم مورد نیاز برای زلزله‌زدگان استان بوشهر گفت: وسایل روشنایی و پرژکتور، چادر و تجهیزات مورد نیاز آواربرداری از جمله لوازم مورد نیازی است که ضرورت و نیاز آن در مناطق زلزله‌زده احساس می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر دستگاه‌های امدادی و ارزیاب در محل حادثه حاضر هستند و از شهروندان می‌خواهند که به منظور روان‌سازی ترافیک، از تردد به مناطق زلزله‌زده خودداری کنند تا عملیات امداد به درستی انجام شود. معاون عمرانی استاندار بوشهر اضافه کرد: شهروندان مطمئن باشند که اخبار مربوط به زلزله از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد و نیازی به حضور آنان در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد.

مردم کاکی در خیابان
فارس نوشت، شهر کاکی در استان بوشهر پس از وقوع زلزله مهیب ۶.۱ ریشتری دو ساعت بیش همچنان می لرزد.
شهر کاکی تاکنون بیش از ۲۰ بار طی سه ساعت گذشته لرزیده و پس‌لرزه‌های این زمین لرزه همچنان ادامه دا‌رد.

براساس گزارش دریافتی، آمار تلفات و مجروحان این زمین‌لرزه رو به افزایش است و تاکنون بیش از ۳۱ نفر کشته و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند. هر چند که استاندار بوشهر اوضاع را آرام ارزیابی می‌کند، اما مردم در خیابان‌ها به سر می‌برند. هلال احمر و نیروهای امدادی تمام تلاش خود را برای ساماندهی زلزله‌زدگان به کار گرفته‌اند و در صدد راه‌اندازی چادر برای مردم هستند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه